la politique |
اثرات گناه بر روی روح و جسم آدمی از دیدگاه روایات
امروز یکی از دلائل معصومیت بر باد رفته انسان! و فرو شدن در منجلاب نیستی! وسقوط از انسانیت! وبه درجه پایینتر از حیوانیت رسیدن! و از دست دادن لذات معنوی! و خاکستر کردن عمر! و افتادن به ورطه متعفن گناه! ودر آخر به وا اسفا رسیدن! وتا ابد مخلد ماندن در عذاب الهی! همه وهمه! به خاطر جهل به اثرات گناه میباشد؛ لذا در این مقاله با استعانت از روایات معصومین (ع) به گوشه ای از آثاربرخی گناهان توجه گردیده است تا شاید دلهایمان را بیدار گرداند
این را باید دانست:که پاره ای از گناهان دائمیه هستند، انسان چه بیدار باشد! چه قائم باشد! چه راکع، چه ساجد! متصل برایش گناه نوشته میشود وخلاصه برای هر نفس زدن برای انسان گناه ثبت میگردد و آنها سه قسم است: 1- گناه فعلیه 2- گناه ترکیه 3- گناه قلبیه
اول- گناه فعلیه: مانند نگهداری عین غصبی از مال مسلمان، خوردن میراث، دروغ، ظلم، غیبت، تهمت و سخن چینی و غیره
دوم- گناه ترکیه: مانند ترک واجبات اگر کسی عمل واجبی را ترک کند متصل برایش گناه نوشته میشود تا آنکه آنرا به جا آورد و این نوع معاصی حد و وصف ندارد
سوم- گناه قلبیه: مانند ریا، حسد، کینه، عداوت، بد بینی
آثار گناه: سیاهی دل
پیامبر (ص) میفرماید بدرستی که بنده اگر گناهی را مرتگب شود لکه سیاهی در دل او پدید میآید که اگر از گناه خود دل بر کند و استغفار وتوبه نمود دلش صاف میشود واگر گناهی دیگر کرد با تکرار گناه لکه افزونتر میشود تا جایی که خانه قلب را سیاهی فرا میگیرد در این صورت است که دل دیگر استعداد ندارد انوار ارزشهای معنوی را در خود تابش دهد ودر این چیرگی گناه است که خداوند میفرمایید: نه بلکه گناهشان بر دلهایشان چیره میشود
اثرات گناه روی گناه
یک- خطر ناامیدی: گناه روی گناه باعث میشود که گناهکار در گناه جرئت و جسارت بیشتری پیدا کند و از ارتکاب هر عمل ناروایی باک نداشته باشد
دو- اتهام به بی گناهان: گنهکار نا امید به علت ناراحتیهای وجدانی برای تبرئه خویش بی گناهان را متهم میکند و جرائم خود را به آنها نسبت میدهد
سه- فشار شدید وجدان اخلاقی: در مواردی که گناه خیلی مهم باشد و گناهکار امیدی به آمرزش و عفو الهی نداشته باشد فشار شدید وجدان اخلاقی میتواند اورا دیوانه کند وبه بزرگترین جرائم خطر ناکش وا دارد
چهار- کوچک شمردن گناه: این را باید در نظر داشت که وسوسه های شیطان یک مرتبه به انسان هجوم نمیآورد بلکه نوع وسوسه های شیطان «سیاست گام به گام» به این معنی که شیطان به صورت کوچک جلوه دادن گناه در نظر شخص وی را قدم به قدم به سوی پرتگاه مذلت میکشاند
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله) اتقو المحقرات من الذنوب فانها لا تغفر قیل: ما المحقرات؟ قال:الرجل یذنب فیقول: طوبی لی لو لم یکن غیر ذلک رسول خدا فرمود:بترسید از گناهانی که آنها را کوچک شماریدکه آن قابل آمرزش نیست سوال شد:کوچک شمردن گناه چیست؟ پیامبر اسلام فرمود:شخصی گناهی را مرتکب میشود سپس میگوید خوشا به حال من اگر غیر ازاین گناهی نداشته باشم
پنج -گناه از روی طغیان وتکبر
شش- موقعیت اجتماعی شخصی
هفت- مسرور شدن بر گناه
هشت- مغرور شدن به رحمت الهی
نه- آشکار کردن گناه
یکی از گناهان بسیار زشت و خطرناک که متاسفانه در جامعه مدرن مسلمان روی به گسترش است گناه زنا است
آثار زنا
اول آ ثار دنیوی: آبرو را میبرد، رزق را کم میکند، مرگ و نیستی را نزدیک مینماید
آثار اخروی: غضب پروردگار، سختی حساب، دخول در آتش و جاودان ماندن در آن را ایجاب میکند
دوم– بوی گند زناکار در صحرای محشر. رسول خدا (ص) فرمود: و چون از قبرش بیرون شود از بوی گندش مردم اذیت میشوند پس با این بوی زننده، شناخته میشود و دانسته میگردد که زنا کار است تا این که امر کرده میشود او را به آتش برند زینهار، بدرستی که خداوند محرمات را حرام فرموده و حدودیرا تعیین فرموده، پس هیچ کس از خداوند غیرتمند تر نیست و از غیرت الهیه است که فواحش را حرام نموده
سوم- زنا مرگ ناگهانی و فقر میآورد. رسول خدا (ص) فرمود: هر گاه پس از من زنا زیاد شود مرگ ناگهانی زیاد خواهد شد
چهارم: فساد نسب و تربیت طفل. وحضرت صادق (ع) است که خداوند زنا را حرام فرموده برایاین که سبب فسادهایی مانند قتل نفس و از بین رفتن نسبها و ترک تربیت اطفال وبه هم خوردن ارث میشود
آثار حسد
اول -حسد ایمان را میبرد. ازامام صادق (ع) نقل شده «ان الحسد یاکل الایمان کما تاکل النار الحطب، همانا حسد همانند آتش که هیزم را میسوزاند، ایمان را از بین میبرد
دوم- حسد آفت دین است امام صادق (ع):آفه الدین الحسد والعجب والفخر. حسد، خود خواهی و تکبر آفت دین است
سوم- عدم تندرستی علی(ع) میفرماید: صحة الجسدمن قلة الحسد. تندرستی از کمی حسد است
چهارم- آرامش را میبرد. لا مروة لکذوب ولا راحة لحسود. درغگو مردانگی ندارد و حسود آرامش و راحتی ندارد
پنجم- حسود غمناک است. الحسود مغموم واللئیم مذموم حسود غمناک است و لئیم سرزنش شده است
ششم- برای حسود لذتی نیست. امام صادق (ع) فرمود: لیست لبخیل راحة ولا لحسود لذة برای بخیل آرامش و برای حسود لذتی نیست
هفتم- حسود بدن خود را قبر قرار داده. امام علی (ع) فرمود: من لم یقهر حسده کان جسده قبرا لنفسه کسی که حسدش را سرکوب نکند بدن خویش را قبر خود قرار داده است
البته دیگر گناهان مانند ربا دروغ دزدی تکبر غیبت و غیره هم داری اثرات بسیار بدی است که لرزه بر تن آدم میندازد لذا عاقلان باید به دنبال دوری از این گناهان باشند و گرنه زندگی بسیار آشفته و پر اضطرابی خواهند داشت که روح آسایش را گناهکار نخواهد دید ما همچنان که به تهدیدات جسمی خود توجه میکنیم باید تهدیدات روحی خود را جدی بگیریم و گرنه در سایه گناه از حیوانات نیز زندگی پستتری خواهیم داشت
نتیجه گرفته میشود که همه گناهان مثل حرام خواری، شرابخواری، ربا، زنا ،حسد ،دروغ و... دارای آثار سوء روی روح وروان انسانی میباشد که اول مثل نقطه سیاه روی تابلویی سفید روح را لکه دار میکند ورفته رفته اگر انسان به داد خود نرسد وتوبه نکند! دچار یک قساوت وسنگدلی میشود و تمام وجود اورا سیاهی و تباهی فرا میگیرد؛ و دیگر هیچ موعظه گری و هیچ متنبه کنندهای حتی مرگ او را بیدار نخواهد کرد، مگر توجه خداوند متعال و اهل البیت (ع) دست او را بگیرد واز سرازیری جهنم نجات دهد
لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در جمعه 92 فروردین 16 ساعت ساعت 7:44 عصر
دربــاره ی ما
کارشناس ارشد روابط بین الملل ،دانشجوی دکتری ومترجم زبان فرانسه
منوی اصــــلی
خبرنامه
آمار و اطلاعات
پیونــدهای روزانه
نــوشته های پیشین
آخرین نـــوشته ها
وصیت نامه شهدا
لوگوی دوستان
دیــگر امکانات