سلام بر ماه ضیافت الهی


مژده ای منتظران ماه خدا آمده است / ماه شب‌های مناجات و دعا آمده است ماه دلدادگی بنده به معبود رسید / بر سر سفره شاهانه گدا آمده است…..


دعا و استغفار در ماه رمضان

حضرت علی(ع) در حدیثی می‌فرمایند:” بر شما باد در ماه رمضان به استغفار و دعاى زیاد. اما دعاهاى شما دافع بلا از شماست. و اما استغفار شما از بین برنده گناهان است”. بنابراین از وظایف روزه داران در این ماه، دعا و درخواست‏ حوایج از حضرت حق است که بنده احساس نیاز به پیشگاه بى نیاز کرده، و دست‌هاى احتیاج خویش را به درگاه او دراز می‌کند.


روزهاى ماه رمضان

رسول خدا (ص) می‌فرمایند:”اى مردم ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به شما رو کرده است، ماهى است که پیش خدا بهترین ماه است و روزهایش بهترین روزها و شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات


تلاوت قرآن در ماه رمضان

بهترین اعمال در شب‌ها و روزهاى ماه مبارک رمضان، تلاوت قرآن است. اگر چه تلاوت قرآن در تمام اوقات ثواب دارد، ولى چون قرآن در ماه رمضان نازل شده است، از اجر و ثواب ویژه‏‌اى برخوردار است چنانچه وارد شده:حضرت امام صادق(ع) در این باره می‌فرمایند:”براى هر چیزى بهارى است و بهار قرآن رمضان است”. بنابراین امتیازات قرآن به اعتبار نزولش در ماه رمضان از ماه‌هاى دیگر بیشتر است.همچنین رسول خدا(ص) فرمودند:”اگر کسى در این ماه یک آیه از قرآن تلاوت کند، ثوابش مثل کسى است که در غیر ماه رمضان یک ختم قرآن کرده است”.


افطارى و صدقه دادن در ماه رمضان

امام محمدباقر(ع) در تاکید بر اهمیت این مساله در روایتی به “سدیر” می‌فرمایند:” اى سدیر! آیا می‌دانى چه شب‌هایى است این شب‌ها؟ سدیر گفت: بلى فدایت گردم این شب‌ها شب‌هاى ماه رمضان است، مگر این شب‌ها چگونه است؟ امام (ع) فرمودند: آیا قدرت دارى هر شب از این شب‌ها 10 بنده از فرزندان اسماعیل (ع) را آزاد کنى؟ پس سدیر عرض کرد: پدر و مادرم به فدایت، ثروتم کفاف نمی‌دهد، پس امام پیوسته تعداد بنده‏‌ها را کم کرد، تا رسید به یکى در تمام این ماه، سدیر گفت: قدرت ندارم پس امام(ع) به او فرمود: آیا قدرت ندارى هر شب یک مسلمان روزه‏‌دارى را افطار دهى؟ سدیر عرض کرد: بلى تا 10 نفر را هم می‌توانم افطارى بدهم، پس امام به او فرمود: اى سدیر همان است که اراده کردى یعنى با افطارى دادن 10 روزه‏‌دار به ثواب عتق و آزاد کردن 10 بنده از اولاد اسماعیل (ع) نایل می‏‌گردى.همچنین در این باره از ابى عبد الله (ع) نقل شده است که فرمودند:”من تصدق فى شهر رمضان بصدقة صرف الله عنه سبعین نوعا من البلاء”. “هر کس در ماه رمضان صدقه‏‌اى بدهد خداوند هفتاد نوع بلا را از او دور می‌کند”.



نظر بدهید

لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در شنبه 93 تیر 7 ساعت ساعت 8:32 صبح