la politique |
اختلافات گفتمانی در دنیای اسلام
نظام سلطه جهانی برای فرار از جنگ تمدن ها که هزینه های زیادی بر گردن آنها خواهد انداخت اقدام به جنگ درون تمدنی در جهان اسلام نموده است این جنگ بعد از فتنه سال 88 در ایران نمایان تر شد و اکنون این فتنه را در مصر عراق ترکیه سوریه و لبنان مشاهده میکنیم و دلیل آن هم وجود شکاف گفتمانی درون جهان اسلام است که نیاز به مدیریت دارد غرب تلاش دارد از این اختلافات گفتمانی نهایت استفاده را برده و به جای آنکه مستقیما وارد جنگ تمدنی با اسلام شود درگیری های درون تمدنی را تشدید کرده و خود نظار گر آن باشد و نهایت سود را از آن ببرد نظام سلطه تلاش دارد مردمان جهان اسلام را به جان هم انداخته تا انقدر از هم بکشند تا بی رمق گردند آنگاه خود به عنوان منجی وارد شده و به داد آنها برسند و استعمار و بردگی ملل مسلمان را ادامه دهند در یک نگاه کلان، چهار قرائت از اسلام در بین مسلمانها وجود دارد که عبارتند از
اول: قرائت سکولاریستها که البته در دنیای اسلام طرفداران زیادی ندارد
دوم:طرفداران مدرنیتهی اسلامی؛ که کسانی هستند که تجدد، یا لااقل وجههایی از تجدد را قبول دارند، اما آن را فاقد یک اخلاق و معنویت قابل قبول میدانند و میخواهند ترکیبی از معنویت و اخلاق اسلامی با دستآوردهای تجدد بسازند. ایدهآلی که این گروه برای دنیای اسلام ارائه میدهد ایجاد یک ژاپن اسلامی است که پیشرفت و توسعهی ژاپن را توأم با اخلاق و معنویت اسلامی داشته باشد
سوم: طرفداران تمدن اسلامی که معتقد به مدنیتی متمایز با جریان تجددند و مدعی هستند که اسلام میتواند تمدن جدیدی را مبتنی بر فرهنگ، معنویت، اخلاق و ایدئولوژی اسلام بنا گذارد. امام رضوانالله تعالیعلیه و رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی، پرچمدار این تفکر هستند
چهار:طرفداران اسلام تقلیل گرا که نگاه کاملا قشری به دین داشته و اسلام را در حد پیاده شدن احکام دین پایین میآورند سلفی ها در جهان اسلام از این دسته اند
در ایران حداقل سه تفکر از چهار تفکر موجود به چشم میخورد این گفتمانها در نگرش به اسلام، در نگرش به غرب، در تحلیل انقلاب اسلامی، در تحلیل دشمنان انقلاب اسلامی و در تقابلهایی که با انقلاب اسلامی وجود دارد، با هم تفاوت دارند و بر همین اساس در ساخت ایران، و به دنبال آن در تدبیر کلّ جامعهی اسلامی نیز با هم متفاوتند. همچنین در مواجه با مسائل نیز، سه نوع استراتژی و نگرش اصولی و خطمشی متفاوت از هم دارند. البته سکولاریستها و طرفداران مدرنیتهی اسلامی، با اینکه در مبانی و در تحلیل از اسلام و انقلاب اسلامی و جریان قدرت در جهان، تحلیلهای متفاوتی دارند، اما در عمل، یکی میشوند و ادبیات علمی و ادبیات ادارهی آنها، یک مسیر را طی میکند. بنابراین، در یک کلمه میتوان گفت نقطهی اشتراک این دو گروه، در لیبرالیسم و برنامهریزی آن است.به نظر میرسد مدیران دولت یازدهم بیشتر از طرفداران مدرنیته اسلامی باشند
لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در پنج شنبه 92 تیر 27 ساعت ساعت 9:11 صبح
دربــاره ی ما
کارشناس ارشد روابط بین الملل ،دانشجوی دکتری ومترجم زبان فرانسه
منوی اصــــلی
خبرنامه
آمار و اطلاعات
پیونــدهای روزانه
نــوشته های پیشین
آخرین نـــوشته ها
وصیت نامه شهدا
لوگوی دوستان
دیــگر امکانات