la politique |
مجلس و دولت ، لطفا به شکافهای قومی-مذهبی دامن نزنید
شناخت پدیدههای اجتماعی و تبیین آنها از مهمترین اهداف علم است. گرایشها و تمایلات قومی یکی از این پدیدههاست که به ویژه در دوران پس از جنگ سرد و فروپاشی نظام دوقطبی از اهمیت دوچندانی برخوردار گردیده است و به دلیل اهمیت فراوان خود در حوزههای مختلف علوم اجتماعی از قبیل علوم -سیاسی، روابطبینالملل، روانشناسی اجتماعی، مردم شناسی، مطالعات فرهنگی و جامعه شناسی مورد مداقه قرار گرفته است. یک بررسی در مورد ناسیونالیسم قومی نشان می دهد که تنها در 14 کشور جهان اقلیت قابل توجه و گروه های قومی تاثیرگذار بر روند سیاسی آن کشورها وجود ندارد و در این میان تنها 4% جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می کنند که دارای یک گروه قومی هستند
در گفتمان ایجابی، امنیت و ضعیتی است که در آن بین خواسته ها از یک سو و داشته ها از سوی دیگر نسبتی متعادل وجود دارد به گونه ای که در چارچوب سرمایه اجتماعی ،نوعی رضایت را نزد بازیگران تولید مینماید " چنان که ملاحظه میشود امنیت در این گفتمان به رضایت و نه قدرت تقلیل می یابد لذا با توجه به موضوع قومیت در این یاداشت باید به دنبال تحلیل امنیتی این موضوع از طریق گفتمان ایجابی باشیم بدین معنی که اجازه ندهیم که موضوع قومیت در ایران به یک موضوع امنیتی و بحرانی تبدیل شود و از سرمایه اجتماعی جمهوری اسلامی خارج شود .باید اجازه ندهیم قومیت به شکافهای هم افزا تبدیل شود یا حداقل اینکه تنوع خنثی باشدکشورهای متنوع و یا متجانس خود به سه دسته تقسیم میشوند:
یک-تنوع های خنثی: تنوع های خنثی به تفاوت هایی گفته میشوند که حیاتی نیستند و پیروان گروها یا اندیشه های متنوع بسیج نمیشوند یا قابل بسیج نیستند .اقلیت خنثی اقلیتی است که جمعیت قابل توجه یا رهبر هوشمندی ندارند و به طور کلی از ایدئولوژی بسیج گر محروم است.
دو-تنوع های متقاطع:تنوع ها و شکاف های متقاطع ،همان گونه که از اسم آن پیداست ،به تفاوتهایی اطلاق میشود که همدیگر را قطع میکنند . به عبارت دیگر یک شکاف ممکن است گروهی را از اکثریت جامعه متمایز کند اما همان اقلیت از طریق یک رشته هویتی دیگر به اکثریت جامعه متصل شود به عنوان نمونه کرد های عراق به واسطه هویت قومی یک اقلیت هستند که از اکثریت عرب ها متمایزند ولی همین کرد ها به لحاظ مذهبی ،سنی هستند و با عرب های سنی عراق در یک بلوک قرار میگیرند یا آذزبایجانی های ایران از لحاظ زبانی قومی یک اقلیت هستند ولی از تظر اعلقات مذهبی با اکثریت جمعیت شیعه کشور در یک بلوک قرار دارند. در این نمونه شکاف قومی آذربایجانی به واسطه پیوند مذهبی رفع میشودو آنها از اقلیت فعال به اقلیت وفادار سوق مییابند.
سه:تنوع ها یا شکافهای هم افزا:شکافهای هم افزا خطیر ترین نوع تنوع هستند .شکاف هم افزا موقعی مشاهده میشود که گروهی ،هم به لحاظ قومی و هم از نظر مذهبی یا دینی یا اقتصادی از بقیه ساکنان یک کشور متمایز شود و یک شکاف ،شکاف دیگر را تقویت نماید .
تراکم شکافها معمولا به وقوع خشونت دامن میزند و حکومت مرکزی برای توجیه تصمیمات خود با دشواری مواجه میگردد.به عنوان نمونه در مناطقی چون کردستان و بلوچستان با شکافهای هم افزا مواجه است. ساکنان بلوچستان یا مناطق غربی کردستان هم از لحاظ مذهبی و هم از نظر قومی،از بقیه ساکنان ایران متمایزند اگر فقر اقتصادی را نیز به این شکافها اضافه کنیم میتوان گفت که در مناطق مذکور شکافهای مختلف اقتصادی ،مذهبی و قومی همدیگر را تقویت میکنند با این تعریف با توجه به استعفاء نمایندگان بعضی از استانها از جمله خوزستان و عدم نوجه لازم دولت به خواسته های به حق مردم این استانها لازم است به نخبگان سیاسی یادآوری گردد
1-دولت باید توجه ویژه به استانهای مرزی از جمله استان خوزستان نماید شایسته نیست مردمی که بر روی ثروت زیادی نشسته اند در فقر زندگی کنند گسترش فقر اقتصادی به شکافهای هم افزا کمک میکند و زمینه را برای ضد انقلاب و تحرکات قومی آماده میکند
2- نمایندگان محترم میتوانند از روشهای کاملا قانونی و راه کارهای مطمئن حق مردم حوزه انتخابی خود را بگیرند تحریک احساسات قومی دقیقا چیزی است که اکنون امنیت ملی ما را نشانه میرود و نیازی به آن نداریم برنامه بک ساعت و نیمه شبکه تلوزیونی بی بی سی فارسی در پوشش استعفاء بعضی از نمایندگان در همین راستا بوده که هوشیاری ما را می طلبد
لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در پنج شنبه 92 آذر 21 ساعت ساعت 6:26 صبح
دربــاره ی ما
کارشناس ارشد روابط بین الملل ،دانشجوی دکتری ومترجم زبان فرانسه
منوی اصــــلی
خبرنامه
آمار و اطلاعات
پیونــدهای روزانه
نــوشته های پیشین
آخرین نـــوشته ها
وصیت نامه شهدا
لوگوی دوستان
دیــگر امکانات