The Iran Primer

با عنوان الفبای ایران و برای حل پیچیده‌ترین معمای سیاست خارجی آمریکا
The Iran Primer

کتاب الفبای ایران چیست؟

پنجاه ضد انقلاب برای تشدید جنگ نرم علیه ایران کتاب نوشتند

پنجاه کارشناس حامی آمریکا با انتشار کتابی با عنوان لفبای ایرانابرای تشدید جنگ نرم علیه ایران کتاب نوشتند.

ویژگی بارز نویسندگان کتابالفبای ایران گرایشات ضد انقلابی آنها می باشد.
به گزاش هفته نامه پنجره، برای تهیه "کتاب الفبای ایران "پنجاه  کارشناس ایرانی و هم غربی - گرد هم آمده‌اند. ویژگی بارز این نویسندگان گرایشات ضد انقلابی آنها می باشد.هر کدام از آن
ها با زوایای دید مختلف، نظرات
شان را درباره شصت و دوموضوع مرتبط با ایران که درده  بخش تقسیم‌بندی شده‌اند، به رشته تحریر درآورده‌اند.
مؤلف این کتاب، رابین رایت، در معرفی کتاب مدعی شده که تلاش کرده‌است بدون هیچ‌گونه جهت‌گیری سیاسی، مجموعه‌ای از نظرات مختلف از اتاق‌های فکر و دانشگاه‌های مختلف را منعکس کند.
وی دلیل انتخاب این موضوع را عدم وجود درک درست از ایران در غرب - به
خصوص با توجه به مسائل اخیر فی
مابین - دانسته‌ که موجب شده است تا "ایران در حال حاضر پیچیده‌ترین معمای سیاست خارجی جهان " باشد.
بر همین اساس، رایت، هدف خود را "جمع‌آوری منبعی کاربردی و در دسترس برای دست‌اندرکاران، تصمیم‌سازان، دانشگاهیان و دانشجویان و در اختیار قراردادن اطلاعات غنی‌ای برای هر کسی که علاقه‌مند به درک نقش محوری ایران در دنیای سیاست است " اعلام کرده‌است.
این کتاب همچنین شامل تاریخچه‌ای از روابط ایران و آمریکا در زمان شش رییس
جمهوری آمریکاست. پنج راه‌حل در تعامل دو کشور را بررسی می‌کند و در بخش پایانی هم اطلاعات آرشیوی همچون تاریخچه‌ها، مراکز هسته‌ای، قطعنامه‌های تحریمی و مسائل دیگر علیه ایران آمده است.
انتظار می‌رود که از کتاب سیصد صفحه‌ای فوق که پروژه‌ای مشترک میان "مؤسسه آمریکا برای صلح " و "مرکز بین‌المللی دانشگاهیان وودرو ویلسون " است، در دسامبر امسال رونمایی شود.
درباره مؤلفان
سیاست ایران

رهبری ایران- کریم سجادپور
شش رییس
جمهوری- شائول بخاش
مجلس - فریده فرهی
قوه قضاییه - هادی قائمی
سیاست و روحانیون - مهدی خلجی
ایران و اسلام - جوان کول
ایران و دموکراسی - دانیل برومبرگ

مخالفین
جنبش سبز - عباس میلانی
جنبش زنان - هاله اسفندیاری
جوانان - امید معماریان و تارا نسوندرانی
ابزار جدید سیاسی - ژونویو عبدو

نیروهای مسلح ایران
سپاه پاسداران - علی
رضا نادر
نیروی مقاومت بسیج - علی آلفونه
نیروهای مسلح متقارن - آنتونی کوردزمن
دکترین نظامی ایران - مایکل کانل 

جنجال هسته‌ای
برنامه هسته‌ای ایران - دیوید آلبرایت و آندره‌آ استرایکر
جنبه سیاسی برنامه هسته‌ای ایران - شهرام چوبین
برنامه موشکی بالستیک ایران - مایکل المن
ایران و
IAEA
- مایکل آدلر 

اقتصاد ایران
اقتصاد انقلابی - سوزان ملونی
صنعت نفت و گاز - فرید محمدی
معمای یارانه‌ها - سمیرا نیکو
بازار - کوان هاریس 

تحریم‌ها
تحریم‌های آمریکا - پاتریک کلاوسن
قطعنامه‌های سازمان ملل - جیسون استار
تحریم‌های مالی - ماتیو لویت

آمریکا - ایران
دولت کارتر - گری سیک
دولت ریگان - جوفری کمپ
دولت بوش اول - ریچارد هاس
دولت کلینتون - بروس ریدل
دولت بوش دوم - استیفن هادلی
دولت اوباما - جان لیمبرت

ایران و منطقه
ایران و عراق - مایکل آیزنشتات
ایران و افغانستان - محسن میلانی
ایران و خلیج
فارس - افشین مولوی
ایران و ترکیه - هنری بارکی
ایران و اسراییل - استیون سایمون
ایران و فلسطینی‌ها - راشل براندنبرگ
ایران و سوریه - ژوبین گودرزی
ایران و لبنان - امیل هوکایم
ایران و چین - جان پارک
ایران و روسیه - مارک کاتز
ایران و اتحادیه اروپا - والتر پوش
ایران و متحدان دیگر - استیون هایدرمان

ملاحظات سیاسی
بازخوانی ایران - الن لایپسون
تعامل با ایران - جیمز دابینز
راه دوم برای دیپلماسی - سوزان دی‌ماجیو
بازدارندگی ایران - کنت پولاک
گزینه نظامی - داو زخیم 

مردم، اماکن و رویدادهای کلیدی
ساختار قدرت ایران - مهرزاد بروجردی و کورش رحیم‌خوانی
نخبگان سیاسی ایران - مهرزاد بروجردی و کورش رحیم‌خوانی
تاریخچه رویدادهای سیاسی ایران - سمیرا نیکو
تاریخچه روابط خارجی ایران - سمیرا نیکو
تاریخچه رویدادهای نظامی و امنیتی ایران - سمیرا نیکو
تاریخچه فعالیت‌های هسته‌ای ایران - سمیرا نیکو
مراکز هسته‌ای ایران - سمیرا نیکو
تاریخچه تحریم‌های آمریکا - جیسون استار
تحریم‌های حقوق بشر - رابین رایت
نمودارهای قیمت و تولید نفت - فرید محمدی
پایگاه‌های اینترنتی برای اطلاعات بیشتر - سمیرا نیکو



نظر

لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در دوشنبه 89 آبان 17 ساعت ساعت 9:58 عصر


شبکه سازی

دانشجو جنگ نرم وشبکه سازی اجتماعی

به گزارش سایت جنگ نرم مدتی است که پیدایش فضای مجازی، عرصه را برای فضای حقیقی، تنگ نموده است. در این میان می توان به جرأت ادعا نمود که این مجاز به عاریت، جای حقیقت را گرفته است و باتوجه به همزمانی آن با تغییرات ذائقه ها در لایه های مختلف اجتماعی، شاهد شکل گیری صحنه های بدیعی هستیم که پیش از این، تصور حضور در آنها را نداشته ایم. حتی در پاره ای از موارد بدلیل تغییراتی که در اثر پیدایش این پدیده در ساختار ارتباطی جوامع مزبور رخ داده است وزن ارجاع «گروه های مختلف مرجع فکری» دچار تغییر شده و در نهایت به خلق «گروه های مرجع جدید» منتهی شده است.
در این میان، دانشجویان به عنوان بخشی از نخبگان فضای سیاسی کشور که اتفاقاً بدلایل خاصی، گشت و گذار بیشتری نسبت به سایر اقشار جامعه در فضای مجازی دارند به عنوان یک گروه فرهیخته اجتماعی نقشی کم نظیر در این «وزن کشی جدید گروه های مرجع» برعهده دارند. همخوانی ذاتی روح تحول خواه و نوگرای جریان دانشجویی با شتاب فزاینده تغییرات در این عرصه تکنولوژیک، این دو پدیده مهم و تأثیرگذار قرن بیست ویکم را به یک نقطه تلاقی خاصی رسانده است. بی شک امروزه میتوان دانشجویان را به عنوان جوانانی که بیشترین بهره را از اینترنت می برند معرفی نمود و اینترنت را به یقین می توان مهمترین ابزار تحقیقی دانشجویان قلمداد کرد. مجموعه این تحولات موجب شده است تا سرنوشت این دو پدیده درهم تنیده شود. از اینرو هر نوع مطالعه ای درخصوص موضوعات مبتلا به فضای مجازی بدون نگاه به جوانان و دانشجویان، مطالعه ای ناقص خواهد بود. به ویژه اگر، نوع و سنخ موضوعات مورد مطالعه با اقتضائات محیطی این فضا و علقه های دانشجویان همگرایی داشته باشد.
جنگ نرم و دانشجویان در فضای اینترنت

کلیدواژه «جنگ نرم» که اخیراً در فضای سیاسی کشورمان مصطلح گردیده است از موضوعاتی است که با فضای رسانه ای بویژه رسانه های مجازی ارتباطی ارگانیک دارد و از آن رو که نیم نگاهی تعیین کننده به مخاطبان دانشجو و جوانان کشور دارد می تواند به عنوان موضوع حد واصل دو مبحث دانشجویان و اینترنت نقش ایفا نماید.
این نوشته سعی دارد ضمن واکاوی کلی ابعاد مختلف ارتباطات اینترنتی، قابلیت های رسانه های مجازی و بویژه وبلاگ ها و سایت های خبری تحلیلی را به عنوان رسانه های مورد اقبال دانشجویان در شرایط اخیر در مقوله «جنگ نرم» مورد مطالعه قرار دهد.
ناگفته پیداست که پیدایش این رسانه های جدید به مانند هر پدیده نوظهور، ذائقه خبری افراد نوگرای جوامع، علی الخصوص دانشجویان جامعه را به عنوان «نمادهای نوگرایی در جامعه» دچار تغییر فاحشی نموده است و به تحقیق می توان ثابت نمود که هم اینک آبشخور خبری بخش عمده ای از دانشجویان کشورها از فضای اینترنت ارتزاق می کند. این تغییر منابع خبری از رسانه های سنتی به رسانه های نوظهور مجازی، در مواردی دیگر، مشارب فکری اعضاء گروه های گوناگون را دچار دگردیسی محسوس نموده است. و اتفاقا همین نکته، نقطه عزیمت مقوله «جنگ نرم» را تشکیل می دهد.
روند گسترش شتاب آلود این عرصه، ضرورت توجه بیش از پیش، بدان را جلوه گر می سازد. خلق فضای مجازی موصوف، منجر به پیدایش مفاهیم جدیدی در عرصه های مختلفی گردیده که توجه در کنه هر یک از آنها حقایقی را فراروی محققان و اندیشمندان قرارمی دهد. واژگانی نظیر «شبکه سازی اجتماعی» و «ساختارهای ارتباطی جدید» و تأثیر آنها در «جنبش های نوین اجتماعی» از آن جمله اند. قدر مسلم، اقبال بالاتری برای پذیرش آموزه های جنگ نرم، درمیان اعضای جوان جنبش های نوین اجتماعی وجود دارد. جنبش دانشجویی نیز به عنوان یکی از برجسته ترین جنبش های نوین اجتماعی معاصر، همواره در آماج طراحان و هدف گذاران جنگ نرم قرار دارد. از این منظر است که همواره شاهد آن هستیم که طراحان میادین جنگ نرم، حساب ویژه ای بر روی اعضای دانشجوی خود بازمی کنند.
در این میان آنچه ذهن اندیشمندان و دلسوزان را بخود معطوف داشته است نحوه استفاده هوشمندانه از ظرفیت های جدید ایجاد شده در «فضای وب» در عین پرهیز حداکثری از آسیب های و تهدیدهای آن برای دانشجویان می باشد. امری که مستلزم شناخت صحیح قابلیت ها و نارسایی های این ابزار جدید می باشد. این نوشتار بر آن است تا از منظری خاص به این پدیده اجتماعی بنگرد و در خلال آن به احصاء قابلیت های یک ارتباط مجازی بپردازد. بویژه سعی دارد تا به ظرفیت های وبلاگ های اینترنتی در این رابطه اشاراتی داشته باشد.

بیان مسئله:

اگر افزایش تعداد افراد با تحصیلات دانشگاهی و دانشجویان کشور در کنار بهبود سطح رفاه نسبی جامعه و افزایش نسبی جمعیت شهرنشینی کشور را از جمله شاخصه های شکل گیری «طبقه جدید متوسط اجتماعی» در یک جامعه بدانیم. به یقین می توان گفت که در جامعه ایران این طبقه شکل گرفته یا حداقل بخش اعظمی از دوران جنینی حیات خود را سپری نموده در آستانه ولادت است. این چنین جوامعی از بسترهای مساعد اجتماعی برای همه گیری جنگ نرم برخوردارند. جنگی که بخش اعظم لجستیک آن، توسط «رسانه ها و پیام ها» تمهید و تدارک دیده می شود.
بطور مشخص، اطلاع افراد، از امکانات ارتباطی پیرامون خود، آنان را در ایجاد ارتباط مطلوب برای انتقال پیام دلخواهشان به مخاطب مدنظر، کمک می کند. در این میان با شکل گیری «طبقه جدید اجتماعی» در جوامعی مانند ایران امروز- که از خاصیتی نیمه بورژوایی برخوردارند- خالقان و صاحبان پیام های تولیدی، درصدد آن هستند که پیام های تولیدی خود را با مناسب ترین رسانه به سمع مخاطبان خود از میان این طبقه جدیدالولاده برسانند. طبقه ای که در مقطع کنونی با دارا بودن بیش از 5/3میلیون دانشجو، با اذهانی مستعد پذیرش پیام های ظاهرا مستدل، اشتهای هر «صاحب پیامی» را برای جذب «مخاطب نخبه» برمی انگیزاند. مخاطبانی که بدلیل برخوردار- ولو موقت- از خصوصیات خاصه طبقات نیمه مرفه اجتماعی، گرایش به استفاده از رسانه های سنتی را ندارند و یا لااقل به اندازه رسانه های مدرن و جدید، به رسانه های قدیمی علاقمند نیستند. حال سؤالی که در این میان مطرح است این است که با توجه به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان در اوائل ماه مبارک رمضان امسال مبنی بر «افسر جوان میدان جنگ نرم» بودن دانشجویان ایران اسلامی، شناخت دانشجویان ما از میدان نبرد مجازی تا چه سطحی است؟ آیا این سطح از شناخت میدان، برای افسری این جنگ کفایت می کند؟ قابلیت ها و محدودیت های ارتباطات اینترنتی به عنوان «میدان عظیم جنگ نرم» چیست؟ و «رسانه های جدید» چه نقشی در جنگ نرم می توانند ایفا کنند؟ ادامـــه ی مـطــلــب


نظر بدهید

لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در جمعه 89 آبان 14 ساعت ساعت 9:6 صبح


کتاب

 

معرفی کتاب

فرسایش قدرت نرم؛ مردم، دولتها و اعتماد


نویسندگان: ژوزف نای و همکاران
مترجم: سعید میرترابی
ناشر: دانشگاه امام صادق(ع)
سال انتشار: 1389
تعداد صفحات: 541 صفحه


مقدمه این کتاب به قلم دکتر اصغر افتخاری عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) نگارش یافته است. ساختار کتاب نیز در سه بخش تدوین شده است. بخش نخست به گستره و عملکرد دولت و فصل دوم، به فهرست انتظارهای مردم از دولت می?پردازد. فصل آخر نیز به دادههایی پیرامون نگرشهای عمومی نسبت به حکمرانی اختصاص یافته است. طرح مفهوم "سرمایه اجتماعی" در حوزه مطالعات قدرت نرم از اهمیت و ارزش نظری و کاربردی بالایی برخوردار است، چرا که این سرمایه منبع قدرت نرم و مصداق بارز آن در مقام عمل به شمار میآید. در میان مفاهیم اصلی حوزه سرمایه اجتماعی، مفهوم "اعتماد" از جایگاهی ویژه برخوردار است، به گونهای که به باور کارشناسان میتوان اعتماد را منبع اصلی تولید قدرت نرم و مؤثر در ضریب نفوذ قدرت سخت، ارزیابی کرد. ملاحظاتی از این قبیل موجب شده، تا پرسش از نسبت سه عنوان اصلی "مردم، دولت و اعتماد"، نزد نظریهپردازان قدرت نرم مطرح و اولویت یابد.
این اثر از آن حیث که به این پرسش مهم پرداخته و تلاش دارد تا تحلیلی علمی از وضعیت سه مؤلفه یاد شده در جوامعی خاص را عرضه کند، در خور توجه است. گرچه نمیتوان همة دادهها و تحلیلهای ارائه شده را قرین صحت ارزیابی کرد، اما ناشران اطلاع از محتوای این اثر را برای کارشناسان و پژوهشگران علاقهمند به قدرت نرم در ایران، ضروری و مفید میدانند، چرا که ساختار نظری ارائه شده قابل تأمل است. افزون بر این، نحوه کاربست نظریه در خصوص تحلیل وضعیت دولت در کشورهایی همچون امریکا و ژاپن و تبیین دلایل و چرایی ضعف و قوت دولت در این جوامع مستند به مبانی قدرت نرم آنها، نیز قابل توجه بوده، میتواند در شناخت و تحلیل جایگاه دولت در سایر جوامع معاصر مفید باشد.



نظر بدهید

لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در جمعه 89 مهر 23 ساعت ساعت 8:43 عصر


اسلام هراسی

 

 موج تازه اسلام هراسی و اسلام ستیزی در غرب Islamophobia   

مراسم قرآن سوزی، ساخت کاباره به شکل مسجد و با نام مکه، ساخت بازی رایانه ای با نام"وداع با مساجد"، راه اندازی شبکه ماهواره ای"صمد" و انتشار دوباره تصاویر موهن از پیامبر از جمله این موارد است. 

همزمان با ماه سپتامبر ( که در آن حادثه 11 سپتامبر به وقوع پیوست)، موج تازه ای از اسلام ستیزی و اسلام هراسی فضای تبلیغی محافل رسانه ای و غیررسانه ای غرب را فرا گرفته و مواضع و تحرکات تبلیغی و سیاسی را به سمت اسلام ستیزی و اسلام هراسی سوق داده است
به نظر می رسد، این محافل با هدف مقابله با اسلام و گسترش روزافزون آن، سیاست اسلام ستیزی را با حربه اسلام هراسی در سرلوحه رویکرد تبلیغی خود قرار داده اند.
افزون بر این، تحرکات اخیر مقامات و رسانه های غربی و صهیونیستی حکایت از این دارد که لابی صهیونیستی در آمریکا و اروپا سعی می کند سالروز حادثه یازده سپتامبر را به« نماد» اسلام ستیزی در غرب تبدیل کند، تا بدین ترتیب هر سال بین مسیحیان و مسلمانان تنش ایجاد شود
در مهم ترین و تکان دهنده ترین این اقدامات، کلیسای افراطی و کوچک" گینسویل" در کالیفرنیا قصد داشت با برگزاری راهپیمایی در نهمین سالگرد حادثه یازده سپتامبر و برای بیان انزجار خود از مسلمانان در مراسمی علنی" قرآن" کتاب مقدس مسلمانان را بسوزاند ولی بعدا از این اقدام موهن پشیمان شد این در حالی بود که این کلیسا تبلیغات این مراسم را در پایگاه اینترنتی خود آغاز و از مسیحیان طرفدار سوزاندن قرآن برای شرکت در این مراسم دعوت کرده بود .
  اگرچه این کلیسا از اقدام خود منصرف شد ولی به جای آن سه قرآن مجید در سه نقطه به آتش کشیده شد.که البته دولت اوباما نظاره گر آن بود

همچنین در اقدامی موهن و شنیع، کاباره ای با عنوان "مکه" و به شکل مسجد در شهر ساحلی موریسیا در اسپانیا ساخته شده است
این کاباره دارای نمایی شبیه یک مسجد با گنبدی سبز است
بازسازی این کاباره 10 سال به طول انجامیده است و قوس‌های داخلی آن به شکل مهندسی عربی است.
یک حزب سیاسی در اتریش نیز با هدف جلب آرا در آستانه انتخابات ، یک بازی یارانه ای ضد اسلامی تولید کرده است.
در این بازی رایانه ای که"وداع با مساجد" نام گذاشته شده است کاربر مناره های مساجد و موذن هایی را می بیند که باید به آنها شلیک کند و در صورتی که کاربر در مقابله با این نمادهای اسلامی موفق نباشد شهر پر از مناره و سپس عبارتی روی صفحه ظاهر می شود که در آن آمده است" اگر می خواهید شهر شما این گونه نشود به نامزدهای مورد تائید حزب راستگری آزادی ملی رای دهید"
همچنین یک شرکت یهودی وابسته به رژیم صهیونیستی در اقدامی بی سابقه و بسیار خطرناک، شبکه ای به اصطلاح اسلامی به نام" صمد" که یکی از نام های خداوند متعال است راه اندازی کرده است تا از طریق این شبکه بتواند علیه دین مبین اسلام فعالیت و تبلیغ کند
به نظر می رسد این شبکه ماهواره ای که نام آن اسلامی است، در حالت طبیعی باید برنامه های دینی و اسلامی پخش کند، اما واقعیت این است که این شبکه با هدف بد نام کردن دین مبین اسلام و تبلیغ علیه دین اسلامی، بیشتر برنامه های خود را به پخش موزیک، برنامه های ضد اسلامی و نیز فروش محصولات غیراخلاقی اختصاص داده است.
شبکه ماهواره ای "صمد " از کشور قبرس پخش می شود و بر روی ماهواره "نیل ست " قرار دارد. دفتر مرکزی این شبکه در لبنان قرار دارد و مالک آن یک شرکت یهودی است
دو فرد برادر لبنانی که این شبکه ماهواره ای را در لبنان اداره می کنند، خود را مالک آن معرفی کرده اند تا به اصطلاح مالک اصلی آن شناخته نشود
در ادامه این موج گسترده اسلام ستیزی و اسلام هراسی در غرب، نویسنده دانمارکی هم که نخستین بار چندسال پیش دوازده تصویر موهن درباره پیامبر اسلا(ص) منتشر کرده بود، گفته است به زودی این تصاویر را مجددا در کتابی جدید منتشر می کند
قرار است این کتاب به نوشته فلمینگ رز دبیر فرهنگی مجله یولاندز پوستن و با عنوان " خیانت در سکوت"، سی ام سپتامبر( هشتم مهر) در کتاب فروشی ها عرضه شود
پنج سال پیش در چنین روزی وی با انتشار این تصاویر موهن، خشم مسلمانان جهان و تظاهرات جهانی مرگبار را علیه دانمارک برانگیخت
افزون بر اینها دادگاهی در هلند یک گروه مسلمان را به علت انتشار کاریکاتوری علیه هولوکاست جریمه کرد.
این دادگاه اعلام کرده است این کاریکاتور که در وب سایت اتحادیه عرب های اروپایی مقیم هلند درج شده است، مضر است
سال گذشته نیز اقدامات ضد اسلامی زیادی در اروپا صورت گرفت؛ سوئدی ها در همه پرسی برگزار شده منع ساخت مناره را تائید کردند؛ بلژیکی ها استفاده از برقع را منع کردند و فرانسوی ها نیز در آستانه چنین کاری هستند.
در ماه ژوئن نیز هلندی ها در دومین شهر بزرگ خود روتردام حزب گریت ویلدرز را که به سیاستمدار اسلام ستیز معروف است سومین فرد سیاسی این کشور کردند؛ ویلدرز خواستار منع قرآن و ممنوعیت ساخت مساجد جدید است از کسانی که روسری به سر می کنند مالیات می خواهند و در نظر دارد به مهاجرت از کشورهای مسلمان پایان دهد.

 

 

 



نظر بدهید

لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در چهارشنبه 89 شهریور 24 ساعت ساعت 3:41 عصر


جوزف نای

جوزف نای" نظریه پرداز مشهور جنگ نرم آمریکا : حمله نظامی ممنوع

"جوزف نای" صاحب نظریه قدرت نرم آمریکا طی سخنانی در شورای فرهنگی انگلیس گفت که استفاده نابجا از قدرت سخت، نسل جوان ایران را به آغوش نظام باز می‌گرداند و باید با قدرت نرم منافع خود را در ایران دنبال کنیم. سند سخنان جوزف نای

گزارش خبرنگار دیپلماسی عمومی مشرق، جوزف نای تئوریسین جنگ نرم و دیپلماسی عمومی در تاریخ 20 ژوئن 2010 در جلسه شورای فرهنگی انگلیس با عنوان «قدرت نرم و دیپلماسی عمومی در قرن 21» سخنانی را ایراد کرده که بخشی از آن را به کاربردهای جنگ نرم در جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.
در این مراسم جوزف نای "لرد کاربت" از نمایندگان شورای فرهنگی انگلیس از نای می‌پرسد که « من به ایران علاقمندم، این کشور یک تئوکراسی به تمام معناست،. این کشور جمعیت جوانی دارد که از تحصیل کرده‌ترین مردم جهان نیز به شمار می‌روند و تشنه آزادی هستند. قدرت نرم چگونه بر این ایرانیان جوان که می‌خواهند به این وضعیت پایان بخشند و خواهان تغییرات دموکراتیک هستند، می‌تواند تأثیر گذار باشد؟
نای که استاد دانشکده حکومت‌داری در دانشگاه هاروارد است در پاسخ به این سؤال می‌گوید: من با هرگونه استفاده نابجای غرب از قدرت سخت علیه ایران مخالفم. اگر غرب از قدرت سخت علیه حکومت ایران استفاده کند نسل جوان ایرانی را از مسیر کنونی منحرف ساخته و به سمت حکومت می کشاند. در حال حاضر تغییرات فرهنگی و اجتماعی داخل ایران برای دراز مدت، در جهت صحیح در حال حرکت است. اگر روند تحولات کنونی در ایران ادامه پیدا کند نظام دینی برای حفظ اعتبار خود روز به روز با دشواری‌های بیشتری مواجه خواهد شد و بیش از پیش مجبور به استفاده از زور خواهد بود.
جوزف نای یادآور می‌شود: من بر این باورم که اگر تغییرات فرهنگی و اجتماعی مطلوب غرب در ایران اتفاق بیفتد در نهایت، این رژیم تغییر خواهد کرد. بنابراین اگر مرتکب اشتباه شویم  و با اقدامات سخت خود این نسل جوان را به واکنشی علیه حمله نظامی غرب واداریم ، در واقع آنها را به آغوش رژیم باز گردانده ایم و مانع تحقق منافع بلند مدت خود و نیز منافع این مردم جوان ایرانی خواهیم شد.
در ادامه این سخنرانی "بریج کندال از دیگر نمایندگان شورای فرهنگی انگلستان سؤال دیگری را مطرح می‌کند. وی تأکید کرد: پس از اینکه استراتژی قدرت سخت ایالات متحده و انگلستان به پایان رسید در جوامع پس از منازعه چه اتفاقاتی می‌افتد؟ به محض اینکه تانک‌ها عقب نشستند، چگونه باید از قدرت نرم استفاده کرد؟ قدرت سخت در مورد ایران تنها به کمک تانک‌ها اعمال نمی‌شود. تحریم‌های جدی‌تر و مؤثرتری نیز وجود دارد و آیا شما بر این باورید که به هر نحو استفاده از قدرت سخت در مورد ایران بر به عملکرد قدرت نرم تأثیر منفی می‌گذارد؟»
پروفسور جوزف نای پاسخ می‌دهد: خیر، من برآنم که میان استفاده از تحریم‌های اقتصادی، که با آن موافقم و استفاده از حمله و اشغال نظامی، که با آن مخالفم، تمایز قائل شوم. امیدوارم بتوان تحریم‌هایی را به کمک یکی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، بر ایران تحمیل کرد، در آخرین روز‌های مذاکرات، که چین دیپلمات‌های تقریباً سطح پایینی را به آن گسیل داشته بود، چندان امیدوار کننده نبود.
وی افزوده است: استفاده از تحریم‌های اقتصادی بسیار اهمیت دارد، این اقدامات همه چیز را در یک شب تغییر نخواهد داد، بلکه این پیام را می‌رساند که رفتاری که ایران در پیش گرفته است، قابل قبول نیست.

جوزف نای کیست؟
«جوزف نای یکی از برجسته‌تری پژوهشگران روابط بین‌الملل است. وی در دانشکده حکومتداری کندی در دانشگاه هاروارد (به عنوان استاد تمام وقت برجسته و پژوهشگر و مؤلفی بسیار پرکار فعالیت می‌کند.
از وی آثار مبنای و برجسته‌ای منتشر شده است، از جمله «قدرت رهبری» ، «قدرت نرم: ابزار موفقیت در اقتصاد جهانی» و مجموعه «قدرت در عصر اطلاعات جهانی»
وی در بحث قدرت نرم و دیپلماسی عمومی پیشروی همه محافل و پژوهشگران است و چند دوره، به عنوان یکی از مشاوران برجسته رئیس جمهور آمریکا فعالیت کرده است.»

 

 



نظر بدهید

لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در یکشنبه 89 شهریور 14 ساعت ساعت 2:33 عصر


دیجیتال

بررسی نقش پایگاه‌های اینترنتی در "دیپلماسی دیجیتال" آمریکا علیه ایران

، "نیویورک‌تایمز" در گزارشی به قلم "جسی لیختن‌اشتاین" به بررسی نقش پایگاه‌های اینترنتی اجتماعی در "دیپلماسی دیجیتال" آمریکا علیه ایران پرداخت.
در ابتدای گزارش مذکور دو نفر از سیاستمداران عرصه دیپلماسی دیجیتال آمریکا معرفی شده‌اند که یکی "جرد کوهن"نام داشته و از کارمندان بخش برنامه‌ریزی سیاسی وزارت خارجه آمریکا محسوب می‌شود و دیگری "الک راس"است که از مشاورین وزارت امور خارجه در امور ابداعی معرفی شده است
.
به‌تصریح لیختن‌اشتاین، کوهن 28 ساله و راس 38 ساله پس از "باراک اوباما" و "جان مک‌کین" معروف‌ترین افراد قابل نام بردن در تویتر هستند و پیام‌های بی‌شمار آنها که ترکیبی از دیپلماسی و زبان عامیانه است شهرت بسیاری یافته است
.

* نقش هیلاری کلینتون در دیپلماسی دیجیتال

نویسنده این گزارش با اشاره به نقش تعیین کننده هیلاری کلینتون در دیپلماسی دیجیتال آمریکا می نویسد: در میدان دادن به این شکل از دیپلماسی جدید نقش "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه آمریکا انکارناپذیر است. الک راس از هیلاری کلینتون به عنوان "مادرخوانده" این سبک از "سیاست نوین" نام می‌برد.
لیختن‌اشتاین در ادامه یادآورمی شود: با این حال همچنان روش‌های سنتی دیپلماسی در جهان امروز حاکمیت دارند اما به هرحال در قرن بیست و یکم امثال دیپلماسی تویتری هم در حال رشد و توسعه هستند. این امر معرف یک تغییر گسترده در شکل و راهبرد دیپلماسی سنتی و مشوق فعالیت‌های سایبری در این عرصه است. به قول راس در دنیای امروز، خطوط ایدئولوژیک لیبرال و محافظه‌کار دیگر توان انطباق با پویایی زمان را ندارند
.
نویسنده این گزارش در ادامه می نویسد: اوایل سال جاری میلادی، راس و کوهن توانستند درب‌های وزارت خارجه آمریکا را به روی 10 شخصیت مهم در عرصه تکنولوژی رسانه‌های اجتماعی باز کرده و مجلس شامی بین ایشان و خانم کلینتون و کارکنان عالی رتبه وی ترتیب دهند. در میان این 10 شخصیت برجسته افرادی چون "اریک اشمیت" مدیر ارشد اجرایی گوگل، "جک درسی، بنیان‌گذار و رئیس تویتر، "جیمز ابرهارد"از شرکت "موبایل آکورد"، "شروین پیشه‌ور" از شرکت SGN، تولیدکننده بازی‌های موبایل، "جیسون لیبمن" از شرکت هاوکست، "تیفانی شلین، بنیان‌گذار "وبی اواردز" و "اندرو راسیج" از مجمع دموکراسی شخصی حضور داشتند. در پایان جلسه کلینتون از حضار دعوت کرد تا به همکاری با وی بپردازند
.
این همکاری درست چند روز بعد یعنی مصادف با زلزله هائیتی آغاز شد و ابرهارد توانست در همکاری با وزارت امور خارجه آمریکا 40 میلیون دلار کمک برای صلیب سرخ جمع‌آوری کند، آن هم در قالب کمک‌های 10 دلاری! در روز واقعه زلزله هائیتی یعنی 12 ژانویه گوگل اعلام کرد که هکرهای چینی تلاش کرده‌اند که در "جی‌میل" مخالفان حکومت چین نفوذ کنند و ظرف چند ماه پس از آن کاربران چینی خود را به سمت استفاده از موتور جستجوی خود در هنگ‌کنگ سوق داد. این موضوع به یک چالش دیپلماتیک بدل شد و سرانجام منجر به سخنرانی 45 دقیقه‌ای کلینتون شد که طی آن آزادی دسترسی به اینترنت را از اولویت‌های حقوق‌بشری و سیاست خارجی آمریکا ذکر کرد
.

* مامورین وزارت خارجه آمریکا در گوگل
نیویورک‌تایمز در ادامه گزارش فوق می‌نویسد: پس از اتفاقات فوق‌الذکر، راس و کوهن به عنوان مامورین وزارت خارجه آمریکا در سمت‌های اجرایی گوگل پس از اشمیت قرار گرفتند.
راس و کوهن در گوگل و بعدها در یوتیوب به تشریح قدرت سیاسی "ویدئوهای ویروسی" (ویدئوهایی که مثل ویروس منتشر می‌شوند) و پتانسیل آنها برای دست‌به‌دست شدن در گوشی‌های تلفن همراه پرداختند. این ویدئوها پیش‌تر در سیرالئون و مونتنگرو برای گزارش‌دهی تخلفات انتخاباتی استفاده شده بود. شاید دور از ذهن نباشد اگر بگوییم راس و کوهن "عقده تلفن همراه" داشتند! آنها همواره از درمان تلفنی، آموزش تلفنی و حتی عدالت تلفنی سخن می‌گویند! آنها در جلسه‌ای با کارشناسان بانکداری سیار به دنبال برنامه‌ای بودند که به‌وسیله آن بتوانند حقوق نیروهای پلیس را از افغانستان گرفته تا کنگو، با تلفن همراه پرداخت کنند. بانکداری سیار و تلفن همراه اکنون دیگر در کشورهای فقیر همچون کنیا نیز توسعه یافته است. در اینجا دیپلماسی و امنیت به هم پیوند می‌خورند و مشترکا از تکنولوژی استفاده می‌کنند. پرداخت مستقیم پول به گوشی تلفن همراه افسران پلیس به‌نحوی که آنها هم بتوانند پول خود را از گوشی موبایل خود به خانواده خود پرداخت کنند می‌توانست ابزاری قدرتمند برای ایجاد ثبات باشد حتی در کشوری همچون کنگو. حداقل می‌شد که به چنین رویکردی امیدوار بود
.
"
آن ماری سلوتر"، مدیر کارکنان بخش برنامه‌ریزی سیاسی وزارت امور خارجه ایالات متحده تصریح می‌کند که رویکرد دیپلماسی دیجیتال و پیوند میان وزارت خارجه و دنیای ارتباطات اینترنتی تازه در اول راه است و هنوز مشکلات زیادی در این مسیر وجود دارد که باید حل شود
.
لیختن‌اشتاین در ادامه مقاله می‌نویسد: راس و کوهن در عین اینکه منافع بانکداری سیار و ارتباطات الکترونیک را می‌پذیرند، به خوبی می‌دانند که حتی کلینتون هم باور ندارد که به‌وسیله اینترنت می‌توان همه مشکلات را حل و رشد و سعادت همگان را تضمین کرد. راس در این خصوص می‌گوید که تکنولوژی هیچ مقصد معینی ندارد، ما نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم اما می‌توانیم بر آن تاثیر بگذاریم
.

* انتخابات ایران و دیپلماسی دیجیتال

نیویورک‌تایمز سپس وقایعی را تشریح کرده است که راس و کوهن را یاری کردند تا نشان دهند که تکنولوژی ارتباطات و مسایل سیاست خارجی به‌هم پیوسته‌اند. ابتدا در مولداوی چیزی اتفاق افتاد که به "انقلاب تویتری" شهرت یافت. در جولای 2009، قطع منطقه‌ای اینترنت در چین اتفاق افتاد و سپس در ژوئن 2009 و در پی انتخابات ریاست جمهوری ایران توانمندی گوشی‌های تلفن همراه و تکنولوژی ارتباطاتی به کار رفته در آنها در سازماندهی تحرکات اجتماعی و ثبت تصاویری نظیر مرگ "ندا آقاسلطان"، توجه جهان را به خود جلب کرد.
کوهن در دیداری که در فوریه گذشته از یوتیوب داشت "ویدئوی مرگ آقاسلطان را روشن‌ترین نمونه ویدئوهای ویروسی دانست و تصریح کرد که یوتیوب از هر سیستم اطلاعاتی دیگری کارایی بیشتری دارد چرا که کاربران ایرانی خود ویدئوهای آن را تولید می‌کنند
!"
بیشتر اطلاعاتی که غرب از ایران به‌دست می‌آورد از طریق یوتیوب و تویتر به‌دست می‌آمد. در ژوئن سال گذشته و پس از سه روز از گذشت اعتراضات انتخاباتی و پس از آنکه یک پیام از "میرحسین موسوی" در تویتر منتشر شد، کوهن متوجه شد که احتمالا زمان آن رسیده است که در عملکرد تویتر تجدیدنظر شود. سیاست اعلام شده رئیس‌جمهور آمریکا عدم دخالت در انتخابات ایران بود اما کوهن نمی‌خواست تویتر دست از ادامه سیاست کنونی خود بکشد لذا ایمیلی برای "درسی" ارسال کرد که این ایمیل بعدها توسط نیویورک‌تایمز فاش شد. در این ایمیل کوهن تلاش کرد درسی را راضی کند تا شرایط موجود را حفظ کند
.
سلوتر در این خصوص می‌گوید: "هیچ سابقه‌ای از علم‌کردن یک شبکه اطلاعاتی اجتماعی در حوادث پس از انتخابات تا آن موقع وجود نداشت. هیچ قانونی هم در این خصوص نوشته نشده بود. همین که کلینتون تصمیم گرفت تا اقدام کوهن را محکوم نکند خود به این معنا بود که می‌خواهد این موج ادامه پیدا کند. همه‌چیز خیلی سریع اتفاق می‌افتاد، ما تلاش نکردیم بر حوادث پس از انتخابات ایران تاثیری بگذاریم. تنها کاری که ما کردیم این بود که شرایط را برای ادامه ارتباطات مردم ایران فراهم آوریم
."
وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا در تغییر سیاستی آشکار از ادامه پرداخت پول به برخی گروه‌های فعال ایرانی مقیم خارج که گفته می‌شود هدفشان ارتقای دموکراسی در ایران است خودداری کرده و تلاش می‌کند که پول خود را خرج تسهیل ارتباطات میان ایرانیان مخالف داخل کشور کند. آمریکا حتی برخی تحریم‌های اینترنتی خود را در خصوص ایران حذف کرد تا نرم‌افزارهای فیلترشکن و پیام‌رسان در ایران توسعه پیدا کنند. البته با توجه به ادامه فیلترینگ در ایران معلوم نیست تا چه حد کاربران داخل ایران بتوانند این نرم‌افزارها را بارگذاری کنند و ضمنا روشن نیست که آیا قدرت انقلابی تویتر همچنان بر جای خود باقی است یا خیر؟



نظر

لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در سه شنبه 89 شهریور 2 ساعت ساعت 2:29 عصر


عراق

سه سناریوی مطرح برای تشکیل دولت جدید عراق

 رهبر ائتلاف ملی عراق اظهار داشت : درباره تشکیل دولت جدید عراق سه سناریو مطرح بوده که یکی از آنها خارجی و مورد حمایت آنها است.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری براثا، سید عمار الحکیم در گفتگو با روزنامه گاردین خاطر نشان کرد: ما امروز سه گزینه برای تشکیل دولت عراق داریم. گزینه اول که مورد حمایت آمریکا است مبتنی بر ائتلاف دولت قانون با فهرست العراقیه است. پس از تشکیل این ائتلاف زمینه پیوستن دیگر احزاب به آن فراهم خواهد شد، اما من معتقدم اعضای این ائتلاف به خاطر پافشاری العراقیه و دولت قانون بر سر نخست وزیری با یکدیگر درگیر خواهند شد.

وی در ادامه گفت : گزینه دوم اتحاد ائتلاف ملی با فهرست العراقیه و ائتلاف کردستان عراق و سپس پیوستن دیگر احزاب به آن است. در صورتی که العراقیه و ائتلاف دولت قانون به توافق نرسند گزینه دوم تاثیرگذار خواهد بود.

رهبر ائتلاف ملی عراق با بیان این مطلب افزود: در صورتی که نوری المالکی از نخست وزیری چشم پوشی کند و ائتلاف دولت قانون نامزد دیگری را برای نخست وزیری جایگزین کند گزینه سومی مطرح می شود که به موجب آن اتحاد ملی (متشکل از ائتلاف دولت قانون و ملی عراق) درباره شخص دیگری غیر از مالکی برای نخست وزیری خواهند کرد و سپس احزاب دیگر به این ائتلاف خواهند پیوست.

با وجود گذشت 5 ماه از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق گروه های سیاسی این کشور هنوز نتوانسته اند دولت جدید را تشکیل دهند و درباره انتخاب رؤسای سه گانه (رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان) توافق کنند.



نظر

لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در سه شنبه 89 مرداد 19 ساعت ساعت 5:20 عصر


دیدگاه

دیدگاه دکتر احمدی نژاد در باره ولایت فقیه

یکی از ابهامات موجود در باره دکتر احمدی نژاد دیدگاه ایشان در باره ولایت فقیه میباشد به همین جهت بهتر دیدم  سخنان ایشان در این باره را نقل کنم ایشان  ولایت فقیه را در ربط با مفهوم امام و ولایت حضرت حجت تعریف می کند. او می گوید: «همه عظمت انقلاب شما در اتصال به این حلقه امامت است. اصلاً نظام ولایت یعنی نظام متصل به امامت و این رمز عظمت و اثرگذاری است. این رمز پیروزی و ماندگاری است.»

احمدی‌نژاد در سخنرانی های مختلف بر این نتایج تأکید می کند. او می گوید: «صرف یک اعتقاد نظری در عالم آن مشکلی را حل نمی کند. مجاهدت ها، ماندگاری ها و... همه به خاطر اتصال به امام است و اصلاً نظام متصل به ولی فقیه یعنی دعوت به امام. همه عظمت جمهوری اسلامی که در همان ولایت فقیه است در ارتباط با امام است.»

رییس‌جمهور همچنین معتقد است: «جمهوری اسلامی ایران یک فریاد بلند دعوت به امام حق است. نظام ولایت فقیه جرقه، راهنما، نورافکن و حلقه‌ی وصل است.» او بارها بر این مضمون تأکید می کند که زندگی در سایه ولایت فقیه و توجه به امر و رضایتی او تمرین زندگی در سایه امام معصوم است. احمدی‌نژاد می گوید: «نظام ولایت فقیه حلقه اتصال به جامعه مهدوی و تمرین آمادگی برای زیستن در جامعه مهدوی محسوب می‌شود.»

احمدی‌نژاد می گوید: «نظام ولایت فقیه یعنی نظام متصل به حقیقت امام و همه‌ی عظمت انقلاب در این است. اتفاقاً شما ببینید، نقطه‌ی کانونی دشمنی دشمنان انقلاب هم همین جاست. اصلاً اصل دعوای شیطانی اینجاست. وقتی کسی را از امام جدا کردند، یعنی دیگر تمام شد. چیزی باقی نمی ماند. یک مرز بسیار باریک است. به محض اینکه به این طرف مرز آمد، تمام است و دیگر چیزی وجود ندارد و خیال شیطان راحت می شود.»

رییس‌جمهور تصریح می کند: «در دوران غیبت، امت رها نشده است و ولایت فقیه، منصوب غیر مستقیم امام معصوم است.» او ادامه می دهد: «امروز نظام ولایت فقیه، حلقه اتصال و تمرین زندگی در نظام امامت وموجب وحدت و رشد و انسجام و قدرت و عزت اسلام است؛ چنان که همه شاهد بوده ایم و هستیم.»

احمدی‌نژاد این بحث را حتی در جمع عمومی مردم در 22 بهمن 85 مطرح می کند و به تفصیل در این باب سخن می گوید: «ولایت فقیه در راستای امامت ضامن استقلال، یکپارچگی و حرکت صحیح و رو به رشد ملت و کشور ماست. ولایت فقیه رمز استواری و ماندگاری ملت عزیز ایران است. ولایت فقیه فریاد خداپرستی و عدالت طلبی ملت ما و همه‌ی ملت‌های عالم است. ولایت فقیه ضامن سربلندی، عظمت، همدلی و پیروزی‌های ملت ایران است. در طول 28 سال بسیاری از توطئه ها، فتنه ها و تهاجمهای دشمن از فشارهای سیاسی، طراحی‌های تبلیغاتی، تلاش برای ایجاد تفرقه، درگیری‌های گوناگون توسط گروه‌ها و دستجات متفاوت و از جنگ سنگین تحمیلی که همه‌ی قدرتهای عالم در آن شریک و متحد بودند، تا ایجاد برخی ناامنی‌ها و جنگ‌های روانی همه و همه به لطف عزت، ایستادگی و درایت رهبری عزیز در طول انقلاب خنثی شده است و کشتی حرکت ملت ایران از طوفان‌های سهمگین دوران ما به سلامت به ساحل آرامش رسیده است. دنیا بداند ملت بزرگ ما به خوبی دریافته است و ایمان دارد که ولایت فقیه که شعبه ای از ولایت رسول اعظم حضرت محمد مصطفی(ص) است و شعبه ای از ولایت ائمه‌ی اطهار (ع) است، یک گوهر ناب و یک عطیه‌ی الهی است. به همین دلیل است که ملت ایران با همه‌ی وجود و تا پای جان در تبعیت و دفاع از این حقیقت الهی ایستاده است و خواهد ایستاد.»

او ادامه می دهد: «امروز پرچم عزت و صلابت ما در دست رهبری معظم انقلاب است. ناکامی دشمنان زشت خو در هجوم مستمر به این رکن انقلاب موجب شده است که اخیراً زبونانه و ذلیلانه به دروغ و شایعه پناه ببرند. شایعاتی که ترجمه‌ی امیدها و آرزوهای آنان است. به فضل الهی این آرزوها را مانند صدام به گور خواهند برد. امروز به لطف خداوند رهبری عزیز انقلاب سالم و با صلابت پرچم عزت و انقلاب ملت ایران را بر دوش می کشند و ملت نیز با بیداری، آگاهی و اشتیاق و متحد پشت سر ایشان در حرکت است.»

احمدی‌نژاد از همان آغاز، موضوع بسیاری از سخنرانی هایش را به تشریح یک سیر بحث مشخص اختصاص داد. محتوای این سیر در سخنرانی سازمان ملل او نیز بروز و ظهور داشت. رهبر انقلاب در خصوص سخنرانی احمدی‌نژاد در سازمان ملل در سال 86 فرمودند: «منطق جمهورى اسلامى، آنجا گفته شد؛ منطق دین گفته شد؛ بحث خوبى راجع به نگاه اسلام و دین به علم، نور بودن علم و در دست خدا بودنِ نورافکن علم -که اینها بحث‌هاى خوبى است- مطرح شد. اشتباه می‌کنند کسانى که فکر می‌کنند در محیط‌هاى فرنگى -حالا اروپایى، امریکایى- وقتى حضور پیدا می‌کنند، باید همان حرف‌هاى خودِ آنها را -صد سال است، دویست سال است که از این حرف‌ها دارند می‌زنند- تکرار کنند و به خودشان بگویند؛ اینها حرف نشد، اسلام حرف دارد.»



نظر

لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در جمعه 89 مرداد 8 ساعت ساعت 5:56 عصر


آنکتاد

افزایش 86 درصدی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران، کاهش 37 درصدی در جهان

 آنکتاد در جدیدترین گزارش خود از افزایش 86 درصدی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران به رقم 3.016 میلیارد دلار طی سال 2009 به رغم افت 37 درصدی سرمایه گذاری ها در جهان طی این سال خبر داد


کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) جدیدترین گزارش سالانه خود موسوم به "گزارش سرمایه گذاری جهان 2010 " را منتشر کرده است. این گزارش مربوط به آمار سرمایه گذاری در جهان و به تفکیک کشورهای مختلف طی سال 2009 است
کاهش 37 درصدی سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهان در سال 2009

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در پیشگفتار این گزارش نوشته است: روند احیای اقتصادی و مالی جهان همچنان شکننده است و با ریسک های در حال ظهور، فشارها به سرمایه گذاری های عمومی و عوامل دیگر مورد تهدید قرار گرفته است. برای تداوم روند احیا سرمایه گذاری های بخش خصوصی عامل مهمی در برانگیختن رشد و اشتغال است. سرمایه گذاری مستقیم خارجی نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند
بر اساس این گزارش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان طی سال 2009 با کاهش شدید مواجه شد. بعد از کاهش 16 درصدی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 2008 این رقم در سال 2009 نیز با کاهش قابل ملاحظه 37 درصدی مواجه شد و به 1.114 تریلیون دلار رسید. میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 2008 بالغ بر 1.77 تریلیون دلار اعلام شده بود
این گزارش با توجه به وضعیت سرمایه گذاری ها در نیمه نخست سال 2010 پیش‌بینی کرده است سال 2010 سال رشد سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان باشد
بر اساس پیش بینی آنکتاد حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان طی این سال به 1.2 تریلیون دلار خواهد رسید و این رقم در سال 2011 به 1.3 تا 1.5 تریلیون دلار و در سال 2012 به 1.6 تا 2 تریلیون دلار افزایش خواهد یافت
بر این اساس سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای در حال توسعه و در حال گذار طی سال 2009 با کاهش 27 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به 548 میلیارد دلار رسید. این در حالی بود که طی شش سال متوالی سرمایه گذاری در این کشورها افزایش یافته بود.
میزان کاهش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان توسعه یافته بیشتر بوده است به طوری که طی سال 2009 بالغ بر 565 میلیارد دلار سرمایه گذری مستقیم خارجی در کشورهای توسعه یافته انجام شد که این رقم نسبت به سال قبل از آن 44 درصد کاهش یافت.این رقم برای سال 2008 بالغ بر 1.018 تریلیون دلار و برای سال 2007 نیز 1.444 تریلیون دلار اعلام شده است
آمریکای شمالی شاهد بیشترین کاهش سرمایه گذاری مستقیم خارجی طی سال 2009 بوده است. به طوری که حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این منطقه طی سال 2009 با کاهش 60 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و از 379 میلیارد دلار به 148میلیارد دلار کاهش یافت.

سهم 68 میلیارد دلاری خاورمیانه از سرمایه‌گذاری 1.114تریلیونی در جهان

منطقه خاورمیانه نیز همچون مناطق دیگر با کاهش حجم سرمایه‌گذاری‌ مستقیم خارجی در سال 2009 مواجه شد.
در مجموع حجم سرمایه‌گذاری‌ها مستقیم خارجی در خاورمیانه از 90 میلیارد دلار در سال 2009 به 68 میلیارد دلار در سال 2009 رسیده که کاهش 25 درصدی را نشان می دهد.
عربستان با جذب 35.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در رتبه اول منطقه قرار داشته است. پس از آن قطر با جذب 8.7 میلیارد دلار، ترکیه با 7.6 میلیارد دلار و لبنان با 4.8 میلیارد دلار به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم و چهارم جای گرفته‌اند.
این رقم برای سایر کشورها عبارت است از بحرین 257 میلیون دلار،عراق 1.07 میلیارد دلار،اردن 2.38 میلیارد دلار،کویت 145 میلیون دلار، عمان 2.2 میلیارد دلار، فلسطین 33 میلیون دلار، سوریه 1.43 میلیارد دلار، یمن 129میلیون دلار.
به موازات کاهش ورود سرمایه ها به خاورمیانه حجم سرمایه خروجی از این منطقه نیز با 37درصد کاهش در سال 2009 مواجه شد و به 27 میلیارد دلار رسید. در سال 2008 حجم سرمایه گذاری های این منطقه در خارج 37 میلیارد دلار اعلام شده بود.
کویت با سرمایه گذاری 8.7 میلیارد دلاری در رتبه اول منطقه از این نظر قرار داشته است. پس از آن عربستان با 6.5 میلیارد دلار و قطر با 3.7 میلیارد دلار به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم جای گرفته‌اند.
این رقم برای سایر کشورها عبارت است از بحرین منفی 1.72 میلیارد دلار، عراق 116 میلیون دلار، اردن 72 میلیون دلار،لبنان 1.12 میلیارد دلار، عمان 4.6 میلیون دلار، فلسطین 36 میلیون دلار،سوریه منفی 3 میلیون دلار،ترکیه 1.55 میلیارد دلار، امارات 2.7 میلیارد دلار و یمن 66 میلیون دلار.
ایران در آمار این منطقه که با عنوان «آسیای غربی» در گزارش آنکتاد آمده است قرار داده نشده و در بخش آسیای جنوبی ذکر شده است.

افزایش 86 درصدی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران طی 2009

ایران جزء معدود کشورهایی بوده است که طی سال 2009 با رشد سرمایه گذاری مستقیم خارجی مواجه شده است. در منطقه خاورمیانه فقط کشورهای ایران، لبنان و قطر با افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی و بقیه کشورهای منطقه با کاهش مواجه شده اند.
بر اساس گزارش آنکتاد حجم سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در ایران طی سال 2009 با رشد قابل توجه 86 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و از 1.615 میلیارد دلار در سال 2008 به 3.016 میلیارد دلار در این سال رسید. این در حالی است که در سال 2008 سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران با کاهش 10 درصدی نسبت به سال 2007 مواجه شده بود.
بر خلاف افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران سرمایه گذاری های ایران در خارج طی سال 2009 کاهش یافته و به 356 میلیون دلار رسیده است.میزان سرمایه گذاری های مستقیم ایران در خارج طی سال 2008، 380 میلیون دلار اعلام شده بود. در سال 2007 ، نیز 302 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم توسط ایران در خارج انجام شده بود. 

بیست وچهار میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در ایران طی 19 سال گذشته

براساس این گزارش حجم کل سرمایه گذاری های مستقیم خارجی انجام شده در ایران از سال 1990 تا پایان سال 2009 نیز به 23.98 میلیارد دلار رسیده و در میان 14 کشور خاورمیانه ایران از نظر حجم جذب سرمایه های مستقیم خارجی در این مدت در جایگاه ششم قرار گرفته است. در این منطقه عربستان با 147 میلیارد دلار بیشترین رقم و کویت با 608 میلیون دلار کمترین رقم را به خود اختصاص داده‌اند.
حجم سرمایه گذاری‌های مستقیم ایران در دیگر کشورها نیز به 2.209 میلیارد دلار از سال 1990 تا 2009 رسید. از این نظر ایران در خاورمیانه در جایگاه هشتم قرار گرفته است. در این منطقه امارات با سرمایه گذاری 53 میلیارد دلاری در جایگاه نخست قرار داشته است. عراق نیز کمترین رقم سرمایه گذاری مستقیم در دیگر کشورها را داشته است.

سرمایه گذاری مستقیم خارجی در آمریکا به کمتر از نصف رسید

امریکا یکی از کشورهای توسعه یافته است که با کاهش شدید سرمایه گذاری مستقیم خارجی طی سال 2009 مواجه شده است.
در حالی که حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشور طی سال 2008 به 316میلیارد دلار رسیده بود این رقم در سال 2010 به 130 میلیارد دلار کاهش یافته است که افت 58 درصدی را نشان می دهد.
در عین حال آمریکا همچنان به عنوان بزرگترین مقصد سرمایه گذاری های مستقیم خارجی در سال 2009 شناخته شده است و چین و فرانسه با 95 و 60 میلیارد دلار به ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار گرفته اند. این رقم برای دو کشور در سال 2008 به ترتیب 108 و 62 میلیارد دلار بوده است.
هنگ کنگ با 48 میلیارد دلار ، انگلیس با 46 میلیارد دلار، روسیه با 39 میلیارد دلار، آلمان با 37 میلیارد دلار، عربستان با 36 میلیارد دلار، هند با 35 میلیارد دلار و بلژیک با 34 میلیارد دلار به ترتیب در رتبه های چهارم تا دهم از نظر جذب سرمایه های خارجی طی سال 2009 قرار داشته اند.



نظر

لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در پنج شنبه 89 تیر 31 ساعت ساعت 10:0 صبح


ابو حسن

ناگفته های زندگی نصرالله از زبان پدر
باورش برای ما هم سخت بود که پدر و مادر دبیرکل حزب الله لبنان که محبوب ترین رهبر جهان عرب به شمار می آید، در کوچه پس کوچه های باریک ضاحیه (جنوب)بیروت در ساده ترین وضع ممکن زندگی سپری کنند

مشروح گفت وگو با پدر سید حسن نصر الله در پی می آید
 پدربزرگ سیدحسن نصرالله در برزیل
ابوحسن نصرالله در آغاز به شغل پدرانش که کشاورزی در روستای بازوریه در جنوب لبنان بود اشاره کرد و وضع زندگی خود را چنین تشریح کرد: پدرم به دلیل فشار اقتصادی ناگزیر شد برای کار به برزیل برود، اما در راه کشتی آنان غرق شد و از مجموع یک هزار و 700 سرنشین کشتی تنها 700 نفر جان سالم بدر بردند.
وی افزود: از آنجا که فرزندان مادرم به دلیل مشکلاتی مرده به دنیا می آمدند، پدرم قبل از ترک لبنان عهد کرد که اگر فرزندی که در شکم مادرم بود،زنده نماند هرگز به لبنان باز نگردد، اما پس از زنده ماندن کودک پس از چهار سال زندگی در برزیل به لبنان بازگشت.
وی به ماجرای چگونگی مهاجرتش به بیروت پرداخت و افزود: به سبب درآمد ناکافی کشاورزی در آن زمان ناگزیر شدم در سن 20 سالگی برای کسب درآمد به بیروت بیایم.
ابو حسن با اشاره به اینکه در آن سال ها تعداد شیعیان در بیروت اندک و تنها حضور آنان در محله "برج حمود" شهر بیروت بود، افزود: فقر و نبود درآمد موجب شد تا به کار سبزی فروشی بپردازم و به تدریج از درآمد آن، وضعیت معیشتی ما بهبود پیدا کرد و توانستم در آنجا خانه و مغازه خریداری کنم


ازدواج با ام حسن و چگونگی انتخاب نام حسن برای فرزند اول
وی با اشاره به ازدواج خود با خانمی از خانواده "صفی الدین" که آنان نیز از سادات بودند، افزود: مدت اندکی از ازدواج ما نگذشته بود که در ماه هفتم شبی در رویای صادقه دیدیم که دو سید نورانی به خانه ما آمدند و در کنار من نشستند و خطاب به من گفتند که چند تا فرزند می خواهی؛ گفتم چند تا که دست من نیست ،هر چی که خدا بخواهد؛ آنان پاسخ دادند فرزند نخست تو حسن، دومی حسین و سومی زینب است و سپس رفتند. فردای آن شب موضوع رویا را برای همسرم تعریف کردم و به وی گفتم که تو از این به بعد "ام حسن" هستی

 تفریحات سیدحسن در دوران کودکی و نوجوانی
وی افزود: سید حسن فرزند بزرگ من است و از آغاز کودکی هم قانع بوده و هیچ گاه زیاده خواه نبود. سرگرمی سید حسن در کودکی بازی فوتبال و رفتن به جلسه ادبا و علما و قرائت کتاب بود به طوری که قادر بود 100 صفحه را حفظ کند.
ابوحسن نصرالله درباره خاطرات خود از دوران کودکی فرزندش افزود: از جمله ویژگی های پسرم از همان دوره کودکی حافظه قوی و قدرت بلاغتش بود که در هر محفلی سخنرانی می کرد اعجاب همگان را بر می انگیخت چنانکه در 14 سالگی در جمع بزرگان روستای بازوریه به دعوت شیخ روستا در مراسمی سخنرانی غرایی کرد که اعجاب همه را بر انگیخت.
وی افزود: هنگامی که کودکی چهار ساله بود، عمامه بر سر می گذاشت و از پسر عموها و کودکان همسال خود می خواست با هم نماز جماعت بخوانند

علاقه برای رفتن به حوزه و مخالفت پدر
پدر سید حسن افزود: قدری که بزرگتر شد، با علامه "سیدمحمدحسین فضل الله" آشنا شد که تازه از عراق بازگشته بود و در منطقه برج حمود برای کمک به شیعیان جمعیت "خانواده و برادری "را تاسیس کرده بود و در درس های وی نیز شرکت می کرد.
ابو حسن افزود: حادثه مهم زندگی سیدحسن در این دوره که تازه 14 ساله شده بود تصمیمش برای رفتن به عراق برای تحصیل علوم دینی بود و من با این کار مخالف بودم، زیرا انتظار داشتم که پسر بزرگم مهندس و یا وکیل شود اما وی به من گفت تحصیل علوم دینی و علوم روز منافاتی با هم ندارند و از ضلالت و گمراهی انسان جلوگیری می کند


 وعده محمدباقر صدر به نصرالله

وی افزود: پسرم در جوانی به عراق رفت و در درس آیت الله شهید "سید محمدباقر صدر" شرکت کرد و با دستان مبارک ایشان بود که عمامه بر سر گذاشت. از جمله خاطراتی که دیگران برای من درباره زمان حضورش در نجف تعریف کرده اند، شیفتگی سید محمدباقر صدر به سیدحسن بود تا جایی که به وی گفته بود که مقام و شان تو در آینده عالی و انشاالله از یاران مهدی (ع) هستی.
ابو حسن نصرالله افزود: این سخنان در من تاثیر فراوانی گذاشت، اگر چه پسرم این واقعه را به دلیل تواضعش از من پنهان کرده بود.در عراق و در درس شهید صدر بود که با سید عباس موسوی رفیق و دوست و استاد خود و رهبر آینده حزب الله آشنا شد

 ماجرای ازدواج سیدحسن در 19 سالگی

وی افزود: سیدنصرالله در بازگشت از عراق به لبنان در سن 19 سالگی ازدواج کرد. در حالی که از مال دنیا چیزی نداشت و من نیز در موقعیتی نبودم که به وی کمک مالی کنم.
ابو حسن افزود: من از تصمیم وی به ازدواج تعجب کردم زیرا او در وضعیت مالی نبود که بتواند ازدواج کند و من نیز قادر به کمک به وی نبودم و در نهایت به اتفاق علامه فضل الله برای خواستگاری رفتیم. در راه علامه فضل الله به من گفت: نگران مشکل مالی نباش ،درست است که پسر تو 19 ساله است اما به اندازه یک انسان 35 ساله عقلش می رسد و قادر به اداره یک ملت است

دو باری که پدر برای پسرش ترسید
وی درباره ترور فرزندش که اسراییل برای آن لحظه شماری می کند، گفت: من و مادرش هر شب در نماز شب برای توفیق و سربلندی حسن و مصون ماندن وی از این توطئه ها دعا می کنیم، ولی راضی به مشیت الهی هستیم.
ابوحسن افزود: در عمرم دو بار برای جان فرزندم ترسیدم. یکبار هنگامی که از عراق بازگشته و لبنان در آغاز جنگ داخلی بود و ما نیز در محله مسیحی نشین ساکن بودیم. وی با لباس روحانی به آنجا آمد و آن زمان مسیحیان افراطی به جان مسلمانان در جنگ داخلی رحم نمی کردند و من حقیقتا از اینکه بلایی سر او بیاورند، ترسیدم.
بار دیگر هنگامی بود که با هواپیما از لبنان به عراق رفت، زیرا خبردار شدیم که یک هواپیما در فرودگاه بغداد منفجر شده است و من باتوجه به شرایط آن زمان گمان می بردم او نیز در آن پرواز بوده است

پسرمان را سالی یکبار می بینیم
ابو حسن درباره دیدار با پسرش گفت: او را سالی یکبار می بینم و در صورت ضرورت تماس های ما با ایشان از طریق تلفن است زیرا تدابیر امنیتی که برای دیدار وی وجود دارد آنقدر دشوار و سخت است که انسان از دیدن وی پشیمان می شود.
وی درباره احساس خود در مورد اینکه فرزندش اکنون دبیرکل حزب الله افزود: از این امر احساس افتخار می کنم، ولی به رغم احترام مردم در کوچه و بازار، سعی می کنم هر کاری که دارم خودم انجام دهم و به کسی تکیه نکنم و به لحاظ مالی هم حقوق بازنشستگی که می گیرم کفایت می کند و تاکنون حتی از فرزندانم درخواست کمک مالی نکرده ام و به کسی نیاز مالی ندارم.
وی درباره شیوه اخلاقی سید حسن نصرالله گفت: اگر درخواستی از وی شود که پاسخ آن منفی است هیچ گاه نه نمی گوید و جواب منفی نمی دهد، بلکه می گوید صبر کن و یا کار را به خود من واگذار کن

خاطره شیرین دیدار با رهبر معظم انقلاب
پدر سید حسن نصرالله با اشاره به سفر زیارتی خود به ایران و دیدارش با مقام معظظم رهبری و "محمود احمدی نژاد" رییس جمهوری اسلامی ایران، افزود: در سفرهای مکرر خود به ایران موفق به دیدار مقام معظم رهبری نشده بودم و حسرت آن در قلبم سنگینی می کرد، تا این که در سفر اخیر قبل از بازگشت به لبنان در آخرین لحظات در حالی که در مسیر فرودگاه امام خمینی (ره) بودیم از بیت رهبری تماس گرفتند و برای نماز مغرب و عشاء موفق به زیارت ایشان شدم.
وی افزود: در دیدار با آیت الله خامنه ای به ایشان گفتم که با عرض معذرت و خجالت من به زبان عامی صحبت می کنم و کسی که به زبان عامی صحبت می کند زبان عربیش نصف زبان است و با سخن گفتن به زبان فصیح عربی است که زبان کامل است، ایشان تبسمی کردند و به سخنان من با همین زبان محلی لبنانی گوش دادند.
پدر سید نصرالله افزود: در دیدار با مقام معظم رهبری تنها درخواست من از ایشان کشیدن دست تبرک ایشان بر روی صورتم بود.
پدر سید حسن نصرالله که خود دارای طبع شعر و در نوجوانی از شعرای محلی لبنان بوده در پایان با خواندن شعری فی البداهه در توصیف امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری گفت. ترجمه این اشعار بدین شرح است:
باغ به درختان تزیین شده بود - یک درخت با دو شاخه میوه عطرآگینی داد
یکی خمینی بود که دین را برای ما زنده کرد
و دیگری سید علی بود که میان قلب و چشم ما جا دارد.
سید نصرالله دو سال قبل به من گفت - سرگردان نباشید روی زمین
دو حزب وجود دارد یکی حزب الله و دیگری حزب شیطان
تبریک می گویم به کسانیکه رهبری با ایمان
از درخت مبارک و پر برکت دارند که به عدالت شناخته شده است


نظر

لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در یکشنبه 89 تیر 27 ساعت ساعت 5:45 عصر