گفتمان

اختلافات گفتمانی در دنیای اسلام

نظام سلطه جهانی برای فرار از جنگ تمدن ها که هزینه های زیادی بر گردن آنها خواهد انداخت اقدام به جنگ درون تمدنی در جهان اسلام نموده است این جنگ بعد از فتنه سال 88 در ایران نمایان تر شد و اکنون این فتنه را در مصر عراق  ترکیه سوریه و لبنان مشاهده میکنیم و دلیل آن هم وجود شکاف گفتمانی درون جهان اسلام است که نیاز به مدیریت دارد  غرب تلاش دارد از این اختلافات گفتمانی نهایت استفاده را برده و به جای آنکه مستقیما وارد جنگ تمدنی با اسلام شود درگیری های درون تمدنی را تشدید کرده و خود نظار گر آن باشد  و نهایت سود را از آن ببرد نظام سلطه تلاش دارد مردمان جهان اسلام را به جان هم انداخته تا انقدر از هم بکشند تا بی رمق گردند آنگاه خود به عنوان منجی  وارد شده و به داد آنها برسند و استعمار و بردگی ملل مسلمان را ادامه دهند در یک نگاه کلان، چهار قرائت از اسلام در بین مسلمان‌ها وجود دارد که عبارتند از

اول: قرائت سکولاریست‌ها‌ که البته در دنیای اسلام طرفداران زیادی ندارد

دوم:طرفداران مدرنیته‌ی اسلامی؛ که کسانی هستند که تجدد، یا لااقل وجه‌هایی از تجدد را قبول دارند، اما آن را فاقد یک اخلاق و معنویت قابل قبول می‌دانند و می‌خواهند ترکیبی از معنویت و اخلاق اسلامی با دست‌آوردهای تجدد بسازند. ایده‌آلی که این گروه برای دنیای اسلام ارائه می‌دهد ایجاد یک ژاپن اسلامی است که پیشرفت و توسعه‌ی ژاپن را توأم با اخلاق و معنویت اسلامی داشته باشد

سوم: طرفداران تمدن اسلامی که معتقد به مدنیتی متمایز با جریان تجددند و مدعی‌ هستند که اسلام می‌تواند تمدن جدیدی را مبتنی بر فرهنگ، معنویت، اخلاق و ایدئولوژی اسلام بنا گذارد. امام رضوان‌الله تعالی‌علیه و رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی، پرچمدار این تفکر هستند

چهار:طرفداران اسلام تقلیل گرا که نگاه کاملا قشری به دین داشته و اسلام را در حد پیاده شدن احکام دین پایین میآورند سلفی ها در جهان اسلام از این دسته اند

در ایران حداقل  سه تفکر از چهار تفکر موجود به چشم میخورد این گفتمانها در نگرش به اسلام، در نگرش به غرب، در تحلیل انقلاب اسلامی، در تحلیل دشمنان انقلاب اسلامی و در تقابل‌هایی که با انقلاب اسلامی وجود دارد، با هم تفاوت دارند و بر همین اساس در ساخت ایران، و به دنبال آن در تدبیر کلّ جامعه‌ی اسلامی نیز با هم متفاوتند. هم‌چنین در مواجه با مسائل نیز، سه نوع استراتژی و نگرش اصولی و خط‌مشی متفاوت از هم دارند. البته سکولاریست‏ها و طرفداران مدرنیته‌ی اسلامی، با این‌که در مبانی و در تحلیل از اسلام و انقلاب اسلامی و جریان قدرت در جهان، تحلیل‌های متفاوتی دارند، اما در عمل، یکی می‌شوند و ادبیات علمی و ادبیات اداره‏ی آن‏ها، یک مسیر را طی می‌کند. بنابراین، در یک کلمه می‌توان گفت نقطه‌ی اشتراک این دو گروه، در لیبرالیسم و برنامه‌ریزی آن است.به نظر میرسد مدیران دولت یازدهم بیشتر از طرفداران مدرنیته اسلامی باشند



نظر بدهید

لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در پنج شنبه 92 تیر 27 ساعت ساعت 9:11 صبح


کارکرد اجتماعی

کارکردهای اجتماعی دین

امروزه در دوران مدرنیته منفعت گرایی و کارکردهای متغیر های گوناکون بسیار مورد نظر مردم است در کلاس درس دانشجوی محترمی از من پرسید این خدایی که میگویید چه مشکلی از ما حل میکند . اینکه خداوند پاداش اعمال ما را روز قیامت خواهد داد حتی مورد پذیرش طرفداران جدایی دین از سیاست (سکولارها)نیز میباشد ولی سوال مهم این است که بندگی خداوند متعال چه فایده ای برای این دنیای ما دارد آیا گوش کردن به فرامین الهی زندگی این دنیا ما را نیز بهتر خواهد کرد ؟استاد شهید مطهری نیز در این رابطه میفرماید ایمان مذهبی آثار نیک و فراوان دارد، چه از نظر تولید بهجت و انبساط، چه از نظر نیکو ساختن روابط اجتماعی و چه از نظر کاهش و رفع ناراحتی های ضروری، که لازمه ی ساختمان این جهان است

بر این اساس می توان گفت که دین در دو جهت در زندگی فردی و اجتماعی کارکرد بسزایی دارد

     اول:کارکرد دین در پیش گیری از نابسامانی های اجتماعی

دوم: کارکرد دین و تأثیر آن بر رشد و شکوفایی اهداف اقتصادی

اکنون در توضیح نکات یاد شده، به نمونه ای از این معیارها که در منابع اسلامی بویژه با تفصیل در روایات از اهل بیت رسیده، در دو قسمت اشاره می گردد

 

الف: علائم دیندارى در پیشگیرى از رفتارهاى منفى

-کاهش دروغ و بی اعتمادی به جامعه    

ـ امنیت اقتصادى و پایبندى به قرارها و تعهدات و اعتماد شخصى به افراد    

ـ کاهش خلف وعده و بى اعتمادى به وعده ها    

    - همسانی رفتارهای خلوت و جلوت و نداشتن دو رویی و نفاق

ـ پرهیز عام از تقلب و فریب  

ـ نبودن ظلم (صورت فردى و اجتماعى) آزار و اذیت در مجموعه جامعه، خانواده کوچه و بازار

ـ عدم پایبندى به قانون و نداشتن وجدان کارى و واگذارى مسئولیت به افراد

-نداشتن روحیه سرک کشیدن به خلوت خانه افراد و تجسس نکردن از اوضاع و احوال خصوصی

ـ کاهش فساد و فحشا و چشم چرانى، متلک، مزاحمت دختران و امنیت زنان در کوچه و بازار

ـ کاهش دزدى، آدم ربایى، قتل، خودکشى، رشوه، خیانت و کاهش اختلافات خانوادگی، کاهش طلاق، نزاع های محلی، گروهی و فرقه ای. احساس امنیت افراد از داشتن عقاید خود

ـ کاهش بحران هاى اجتماعى غیر قابل پیش بینى و گسترده

 

ب: علائم دینداری در ترغیب رفتارها

ـ ارتباط معنوى و مستمر خودآگانه.

-حس خیر خواهی و مسئولیت شناسی و همکاری با دیگران

ـ روحیه گذشت و تسامح

-منزلت داشتن انسان و جامعه و احترام به دیگران

ـ خدمت به همنوعان و اهتمام به دستگیرى مستمندان و نیازمندان

-مبارزه با ظلم و روحیه عدالت خواهی و آزادی خواهی

ـ سلامت اجتماعى خواستن و روحیه تقدم دیگران برخود

 



نظر بدهید

لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در سه شنبه 92 تیر 25 ساعت ساعت 12:44 صبح


بدون شرح

خدایا دلتنگ شهیدانیم

 

ای شهیدان ، عشق مدیون شماست            هرچه ما داریم از خون شماست

ای شقایق ها و ای آلاله ها                       دیدگانم دشت مفتون شماست 

تصویری که مشاهده می کنید در اسفند ماه سال 1364 گرفته شده است. علی چیت سازیان فرمانده اطلاعات و عملیات لشکر 32 انصارالحسین، برای آخرین وداع با همرزم و معاونش، شهید مصیب مجیدی، پیکر در خون طپیده او را می بوسد.مصیب مجیدی به سال 1339 در روستای "دره مراد بیگ "در استان همدان به دنیا آمد و در عملیات والفجر 8 در منطقه عملیاتی فاو به شهادت رسید. او در زمان شهادت، از فرماندهان لشکر 32 انصارالحسین و جانشین فرماندهی اطلاعات و عملیات این لشکر بود.علی چیت سازیان، بیست و یک ماه بعد، در آذر ماه سال 1366 شربت شهادت نوشید و به معاونِ شهیدش پیوست


 

 

 

گل اشکم شبی وا میشد ای کاش / همه دردم مداوا میشد ای کاش


به هر کس قسمتی دادی خدایا / شهادت قسمت ما میشد ای کاش


 

.

 

 

 



نظر

لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در جمعه 92 فروردین 23 ساعت ساعت 7:0 عصر


فتنه

راهبرد آمریکا برای مقابله با بیداری اسلامی

فتنه در برابر دموکراسی

رشد آگاهی های سیاسی مردم منطقه جنوب غرب آسیا که منجر به بیداری اسلامی گردیده نظام سلطه را به وحشت انداخته است .مبارزه با استبداد ،مقابله با استکبار و استعمار و اسلام خواهی ویژگی مشترک موج جدید بیداری اسلامی در منطقه جنوب غرب آسیاست . اگردر هر کدام از کشورهای منطقه بعد از پیروزی  انتخاباتی برگزار شده اسلام گرایان ضد استبداد و ضد استکبار به پیروزی رسید ه اند .اکنون نظام سلطه که داعیه دموکراسی خواهی او گوش فلک را کر کرده است هر کجا که در مردمسالاری و دموکراسی کم می آورد روی به فتنه آورده است

فتنه سال 88 در ایران ،فتنه شام ،فتنه مصر  و اکنون فتنه عراق در همین چارچوب قابل تحلیل است  هزاران عراقی جمعه 15 آذر در تظاهراتی با عنوان «جمعه پایداری» در اعتراض به سیاست‌های نوری مالکی نخست وزیر منتخب اکثریت مردم عراق، شرکت کردند.تظاهر کنندگان خواستار «اصلاحات ریشه‌ای در عراق، آزادی زندانیان سیاسی، لغو قانون مبارزه با ترویسم و پایان سرکوب سنی‌ها» شدند.در همین حال ائتلاف العراقیه به رهبری ایاد علاوی اعلام کرد که تا چهل و هشت ساعت دیگر، دعوت به انحلال پارلمان خواهد کرد.به گزارش خبرگزاری فرانسه، تظاهرات، در بغداد پایتخت عراق و همچنین استان‌های انبار، صلاح الدین، موصل و کرکوک برگزار شد.اعتراض‌های اخیر عراق دو هفته پیش، پس از آن آغاز شد که شماری از محافظان رافع العیساوی وزیر سنی مذهب دارایی این کشور، به اتهام‌های تروریستی دستگیر شدند. از آن هنگام تا کنون هزاران نفر در استان انبار تحصن کرده و اتوبان حد فاصل مرکز عراق به مرزهای ترکیه و سوریه را بسته‌اند.سنی‌های عراق، نوری مالکی نخست وزیر شیعه مذهب این کشور را به اجرای سیاست‌های تبعیض آمیز علیه خود متهم می‌کنند.در تظاهرات جمعه، معترضان شعار «مردم می‌خواهند نظام را سرنگون کنند» که در انقلاب‌های اخیر در کشورهای عربی سر داده می‌شد را سر دادند.در واقع این تاکتیک بر اندازی نرم تمام دولتهای مردمی ضد استکباری در منطقه جنوب غرب آسیاست است که نظام سلطه در پیش گرفته است. آمریکا در ایران بهانه تقلب در انتخابات را مطرح کرد در سوریه اجازه بر گزاری انتخابات آزاد را نمی دهد در مصر تلاش دارد با فشار لیبرال ها رای مردم  مصر را بی اثر کند اکنون اختلاف شیعه و سنی رمز آشوب در عراق شده است نظام سلطه به دنبال جنگ و فتنه داخلی در کشورهای مسلمان است آنها همانطور که سید حسن نصرالله فرمودند دنبال تجزیه کشورهای مسلمان هستند نظام سلطه تلاش دارد با فتنه و جنگ افروزی قومی، قبیله ای، نژادی ،دینی مسلمانان را به جان هم بیندازد و خود از آب گل آلود ماهی بگیرد و به سلطه گری خود در این منطقه حساس ادامه دهند که هوشیاری مسلمانان را میطلبد

 

 



نظر بدهید

لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در شنبه 91 دی 16 ساعت ساعت 12:5 عصر


آزادی بیان

 

 آزادی بیان، مقید به منطق و اخلاق

به دنبال انتشار مقاله جناب آقای علایی و برنامه تلویزیونی  آقای دکتر افروغ واکنش های متفاوتی در بین نخبگان ومردم ایجاد شد گروهی انتقاد از رهبری ونظارت بر ایشان را پیش کشیدند که جامعه آزاد دمکرات واسلامی حق دارد رهبر خویش را حتی آگر امام معصوم باشد به سوال بکشد آقای دکتر افروغ از قول حضرت امام (ره)در صحیفه نور جلد پنج صفحه 409 نقل به مضمون کردند وفرمودند اگر احدی از احاد جامعه بخواهد رهبر را استیضاح کند حق دارد و رهبر باید پاسخ بگوید واگر پاسخی نداشت خود به خود معزول است.در این زمینه لازم است به سهم خویش چند مطلب را بیان دارم

اول -اینجانب آزادی بیان را بدون حب و بغض های سیاسی حق ملت فهیم ایران میدانم هر چند که درجایگاه پرسش از مقام معظم رهبری باشد وحضرت آقا خود نیز آن را تشویق نموده ا ند. دوستداران ولایت از یک طرف باید به سوالات وشبهاتی که مربوط به مقام معظم رهبری است پاسخ گویند(همانند پاسخ وبلاگ امیری حسین    به پنجاه شبهه ودروغ تاریخی مستند بی بی سی فارسی با عنوان خاک پاشی بر آفتاب)و از طرف دیگر نمایندگان خبرگان ملت با نظارت بر نهاد رهبری ونهاد های تحت الامر ایشان معظم له را در اداره بهتر کشور یاری رسانند.ویا اینکه نمایندگان مجلس همانطور که حضرت آقا خود فرمودند حق دارند از تمامی مراکز زیر نظر ایشان تحقیق وتفحص به عمل آورند

دوم -به نظر میرسد تهمت و بی انصافی همانند مقاله آقای اعلایی متفاوت از سخنان ونقد منصفانه آقای دکتر افروغ میباشد یکی به دنبال اهداف سیاسی، ،سیاه نمایی وتهمت است ولی دیگری آزادی بیان مقید به منطق واخلاق را دنبال میکند

سوم-گروهی جوری سخن می گویند که انگار احدی در این کشور حق سخن گفتن ونفس کشیدن راندارد در حالی که هر روز در تاکسی ،اتوبوس،مترو ،دانشگاه ها،ادارات افرادی را می بینم که به راحتی سخن گفته وهر چه را که بخواهند وبه هر که بخواهند میگویند و آشکار ترین دروغ ها را به زبان میاورند ولی کسی متعرض آنها نمیشود نمونه بارز این آزادی مقاله سردار اعلایی است که در روزنامه زیر نظر مقام معظم رهبری به بالاترین مقام این کشور نه نقد بلکه تهمت میزند ولی صاف صاف راه میرود ودر دانشگاه های همین کشور به تدریس خود ادامه میدهد و...

چهارم-هر چند مقاله جناب آقای علایی به جای نقد منصفانه حاوی دروغ وتهمت های فراوان است که دل هر عاشق رهبری عزیز  را به درد میآوردولی این مجوزی برای گروه اندکی نمیباشد که با هدایت افراد نا معلوم وشاید دشمن به اسم حمایت از ولایت به درب خانه ایشان رفته وبرای اهل منزل استرس ایجاد کرده ودر و دیوار خانه اقای اعلایی  را پر از شعار نمایند بدون شک این حرکات دفاع جانانه از ولایت را ضعیف کرده واصل مطلب گم میشود همچنان که فتنه بزرگ سال 88 را خواستند در ماجرای کهریزک گم نمایند و مسایل فرعی را اصلی کنند ولی از آن طرف همچه خوب است افرادی که به راحتی برچسب‌هایی چون “ضد انقلاب”، “منافق”، “بی‌بصیرت” و “ضدولایت‌فقیه” را در معرفی و حمله به شخصیت‌ها استفاده می‌کنند یک‌بار به تفاسیر همین واژگان از سوی رهبر فرزانه انقلاب نیز مراجعه کنند تا به توهم دفاع از ایشان هر گونه عملی را جایز ندانند. برای مثال رهبر عزیز انقلاب در پاسخ به سؤال نماینده جنبش عدالت‌خواه دانشجویی از ایشان در مورد تعریف ضدولایت‌فقیه می‌فرمایند” این برادر عزیزمان می‌گوید«ضدولایت فقیه» را معرفى کنید. خوب، «ضد» معلوم است معنایش چیست؛ ضدیت، یعنى پنجه در افکندن، دشمنى کردن؛ نه معتقد نبودن . اگر بنده به شما معتقد نباشم، ضد شما نیستم…. اعتراض به نظرات خاص رهبرى، ضدیت با رهبرى نیست. دشمنى، نباید کرد.” و یا برای مثال ایشان در سال 88 در ضمن یک سخنرانی و در مقابل شعار “مرگ بر منافق” و “مرگ بر ضدولایت‌فقیه” حضار می‌فرمایند” مراقب باشید، مواظب باشید، نمیشود هر کسى را بمجرد یک خطائى یا اشتباهى گفت منافق ؛ نمیشود هر کسى را بمجرد اینکه یک کلمه حرفى برخلاف آنچه که من و شما فکر می‌کنیم، زد، بگوئیم آقا این ضد ولایت فقیه است. در تشخیص‌ها خیلى باید مراقبت کنید

پنجم -مقام معظم رهبری ،که عارف وارسته مولوی قندهاری او را سپهسالار امام زمان (عج) میداند خود از طرفداران جدی آزادی بیان میباشد که جهت اطلاع خوانندگان محترم وبلاگ تنها گوشه ای از نظرات ایشان در این زمینه را نقل مینمایم تا بیشتر با اندیشه های این مرد بزرگ الهی آشنا شویم

ایشان در پیام ارزشمندی که در پاسخ به نامه ی فضلای حوزه داشتند، بر نقش محوری حوزه های علمیه تاکید و درباره ی ضرورت نهضت علمی آزاد اندیشی، تولید علم و نظریه پردازی، احیای مجدد تمدن درخشان اسلام و ... مطالب مهم و بنیادینی را ارائه فرموده اند که موارد ده گانه ذیل تاکید بر آزاد اندیشی وسفارش به آن میباشد

ایجاد نشاط اجتهادی; تولید فکر علمی و دینی; شجاعت نظریه پردازی و مناظره ی روشمند; وفاداری به اصول، اخلاق و منطق;   آزادی، مناظره، نقد و انتقاد; تعیین حد و حدود آزادی، اخلاق و منطق; ادب استفاده از آزادی; تضارب آرا و عقول; شناخت شبهات و پاسخگویی به شبهات و پرسش های نظری; نهادینه شدن جنبش پاسخ به سؤالات ، مناظرات علمی و نظریه پردازی

از آنجا که معظم له به توطئه وسوء استفاده دشمنان آگاه بوده پیشنهاد مینماید مباحث تخصصی در محافل تخصصی بیان شود

بنده به معناى حقیقى و وسیع کلمه معتقد به آزادى بیانم؛ منتها برخى از حرف‌ها جایش در منبرهاى عمومى نیست؛ جایش در مباحث تخصصى است. بله، چند نفر فقیه بنشینند، چند نفر حقوقدان بنشینند، چند نفر فیلسوف بنشینند، چند نفر جامعه‌شناس بنشینند درباره‌ى اساسى‌ترین مسایل و درباره‌ى اصل توحید با هم بحث کنند؛ یکى رد کند، یکى قبول کند، یکى استدلال کند؛ بعد هم پخش بشود و جلوى چشم مردم قرار بگیرد؛ اما در محافل تخصصى این کار باید انجام بگیرد. درباره‌ى بینات انقلاب هم همین‌طور است؛ درباره‌ى مسایل اساسى نظام جمهورى اسلامى هم همین‌طور است؛ در مجالس تخصصى بحث انجام بگیرد. این نهضت آزاد فکرى که ما مطرح کردیم، براى همین است

ایشان از آنجا که میداند ممکن است افرادی به اسم حمایت از رهبری کارهای خلاف شرع انجام دهند و دشمنان سوء استفاده نمایند میفرمایند

مگر من بارها نگفتم در اجتماعی که کسانی که مخالف هستند هیچ کس نباید رفتار خشونت آمیز داشته باشد که این دشمن را خوشحال می کند، بارها این حرف را گفتم، چرا گوش نکردند؟! چرا گوش نمی کنیم؟! حتی اگر یک چیزی که خون شما را به جوش می اورد ، مثلا فرض کیند اهانت به رهبری کردند، باز هم باید صبر کنیم، سکوت کنید، اگر عکس مرا هم آتش زدند و پاره کردند باید سکوت کنیم، نیرویتان را حفظ کنید برای آن روزی که کشور به ان نیازمند است. برای آن روزی که نیروی جوان و مومن و حزب اللهی باید در مقابل دشمن بایستد و الاّ حالا فرض کنیم یک جوانی یا یک دانشجوی فریب خورده ای یک حرفی زد، یک کاری کرد، چه اشکالی دارد؟ من از او صرف نظر میکنم و اما یک مطلبی من به دشمن می گویم : (...) این دشمن ها بدانند خواب برگشتن آمریکا به این مملکت یک خواب پریشان و غیر قابل تعبیر است(...) آخرین جمله را هم به امام و مقتدای خودمان ولی العصر ارواحنا فداه بدهیم، ای سید و مولای ما ، پیش خدای متعال گواهی بده که ما در راه خدا تا آخرین نفس ایستاده ایم ،بزرگترین آرزو و افتخار بنده این است که در این راه پر افتخار، پر فیض، پر بهجت جان خودم را تقدیم کنم

  

 

 

 



نظر

لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در چهارشنبه 90 دی 28 ساعت ساعت 11:24 عصر


امنیت

امنیت از دیدگاه اسلام

یکی از دغدغه های اصلی بشر در دوران قبل وبه خصوص بعد از مدرنیته علاوه بر رفاه ،امنیت فردی و اجتماعی بوده است . همواره اندیشمندان روابط بین الملل دغدغه امنیت در نظام بین المللی را داشته اند و هر از گاه تلاش کرده اند با پیشنهاداتی امنیت را به وجود بیاورند . چه کنیم تا دوباره بشر گرفتار جنگ وخون ریزی نشود ؟چه طرحی براندازیم تا هیتلر ها وصدامها به جان مردم نیفتند؟چگونه میتوان جامعه ای امن وامان داشت . گروهی تلاش کردند با رشد جنگ افزارهای نظامی وساخت کلاهک های هسته ای جهان را امن سازند.گروهی معتقدند با کمک سازمانهای بین المللی وحقوق بین الملل میتوان امنیت را بر قرار ساخت . گروهی معتقدند با افزایش سطح رفاه عمومی میتوان به امنیت دلخواه دست یافت ولی اسلام وحکمت متعالیه تنها راه رسیدن به امنیت را ساختن انسانها میداند تا انسانهای گرگ صفت بر جامعه حاکم هستند وامور جهان در دستان گرگ های انسان نماست نباید انتظار امنیت را داشته باشیم .در همین جهت استاد ارجمند اینجانب حجت السلام دکتر نجف لک زایی در شماره پنجاهم فصلنامه مطالعات راهبردی مقاله ای تحت عنوان "کاربردهای امنیتی انسان شناسی حکمت متعالیه" را نگاشته اند ارایه کاربردهای و وجوه امنیتی انسانشناسی چهار تن از حکمای متعالیه یعنی صدرالمتألهین، علامه طباطبایی، امام خمینی و استاد مطهری موضوع این مقاله بسیار ارزشمند است . در اینجا از خوانندگان محترم وبلاگ دعوت میشود برای مطالعه متن کامل این مقاله بر روی سیایت اینترنتی ذیل کلیک نمایید

 

 http://www.risstudies.org/Quarterly/Data/QuartList/050.htm



نظر بدهید

لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در سه شنبه 90 مهر 5 ساعت ساعت 5:33 عصر


آیت الله قرهی

زندگی نامه آیت الله دکتر روح الله قرهی

به استحضارعلاقمندان به درس اخلاق این عالم ربانی و ولایی می رساند درس اخلاق ایشان به همراه نماز جماعت مقرب وعشا شب های پنج شنبه -چهارشنبه شب-هر هفته در مهدیه القائم المنتظر در  انتهای شهرک حکیمیه برگزار میشود

حضرت آیت الله دکتر روح الله قرهی(مد ظله العالی) در تهران و در خانواده‌ای متدین متولد و همزمان با گذراندن دوره متوسطه تحصیلات حوزوی خود را آغاز نمودند
ایشان پس از گذراندن دوره مقدمات و تفسیر نزد حضرت آیت الله حاج شیخ احمد ادیب، حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین حاج سید نورالدین دزفولی و حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین حاج میرزا علی اصغر هرندی در سال 1359 عازم قم شدند و سطوح عالیه حوزوی را در قم گذراندند
موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) تهران ،سطوح عالیه فقه و اصول خود را نزد آیات عظام :گلپایگانی، مرعشی نجفی، تبریزی، بهجت، مکارم شیرازی و آیات حسن زاده آملی و جوادی آملی گذراندند و در نهایت از آیت‌الله مرعشی نجفی(ره) اجازه‌نامه اجتهاد کسب نمودند
حضرت آیت‌الله قرهی در دوران هشت سال دفاع مقدس در کنار تحصیل دروس حوزوی بارها در میدان نبرد حق علیه باطل حضور پیدا کردند و در سال 1364 در منطقه عملیاتی فاو بر اثر گاز خردل اعصاب، شیمیایی شده و در سال 1365 نیز در منطقه عملیاتی شلمچه با اصابت ترکش و تخلیه چشم راست و ساییدگی مهره های ستون فقرات به خیل جانبازان جنگ تحمیلی پیوستند

این جانباز هفتاد درصد، پس از جنگ تحمیلی، تدریس مکاسب، کفایه، تجرید العقاید، نهایه الحکمه را در مدرسه علمیه فیضیه قم آغاز؛ اما به سبب آسیب‌های ناشی از مواد شیمیایی و دستور پزشکان، از سال 1374 از شهر مقدس قم به سوی تهران هجرت نمودند
حضرت آیت الله قرهی پس از دریافت مدرک دکترای فلسفه غرب از دانشگاه هامبورگ، در تهران به تدریس فلسفه، حقوق و معارف در دانشگاه‌های نیروی انتظامی، علامه طباطبایی، امام صادق و تهران مشغول شدند

ایشان از سال 1381 با تأسیس حوزه علمیه امام مهدی(عج) در شهرک حکیمیه تهران فعالیت‌های دانشگاهی خود را متوقف کرده و به تربیت طلاب پرداختند.
ریاست محترم حوزه در مدرسه علمیه امام مهدی(عج) افزون بر تدریس اخلاق،‌ تفسیر قرآن، ادبیات، منطق و کلام ،دوره روش تحقیق را نیز ویژه طلاب برگزار کردند و از سال تحصیلی هزار وسیصد و هشتاد وهشت  تدریس خارج اصول را نیز آغاز نمودند.
مؤسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) تهران تاکنون «کتاب‌های گوهر های فوق عرشی جلد 1 که شرح دعای ابو حمزه ثمالی می باشد»، «کتاب اکسیر رمضان» ، «تفسیر قرآن کریم سوره حمد در چند مجلد» ، «حج عارفان» ، «اخلاق الهی و سیر و سلوک انسانی» ، «الحصول فی علم الاصول» ، «زندگانی امام حسین از منظرهای مختلف»، «اصول فقه»، «شرح آداب الصلاه امام خمینی(ره)» و «شرح رساله ذکر و ذاکر علامه حسن زاده آملی» را تألیف نمودند که بعضی از این کتب به چاپ رسیده و مابقی در شرف انتشار می باشد.
گفتنی است، در سالهای تحصیلی گذشته تعداد زیادی از دوستداران علوم اهل بیت(ع) در سطوح یک و سه در مدرسه علمیه امام مهدی(عج) تهران مشغول تحصیل بوده‌اند و مدتی است که شاگردان درس خارج اصول نیز به طلاب این مدرسه اضافه شده اند



نظر

لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در یکشنبه 90 فروردین 28 ساعت ساعت 5:33 عصر


پیمایشی

آشنایی با روش پیمایشی در تحقیقات علوم سیاسی وروابط بین الملل

یکی از موضوعات مهم در روش تحقیق انتخاب روش دست یابی به داده ها میباشد .امروزه روشهای زیادی برای دست یابی به حقایق علمی ابداع شده است روشهای تحلیلی -توصیفی ،روش تحلیل محتوی ،کیو،روش تمایز معنایی وغیره از جمله این روشها میباشد .مهمترین وکاربردی ترین روش تحقیق در علوم انسانی  روش پیمایشی میباشد.این در حالی است که روش پیمایش در 1790 توسط پزشکان برای تحقیق در مورد مسائل بهداشتی در آمریکای شمالی ابداع شد

در این روش، هر مرحله ،زمانی انجام میشود که مرحله قبلی ظهور و بروز یافته باشد. مراتب روش پیمایشی عبارتند از: کلیات پژوهش، تدارک نظری تحقیق، روش شناسی تحقیق، بررسی یافته ها، جمع بندی، نتیجه گیری و پیشنهادات

پیمایش روش کار با جمعیت بزرگ است. روش پیمایشی، روشی تبیینی و کمی است

روش پیمایشی، مجموعه ای از اقدامات سازمان یافته و روشمند برای اندازه گیری و شناخت عقاید عمومی موجود در یک جامعه یا بخشی از آن است که نتایج آن، مبین جهت گیری ذهنی-روانی جامعه است. از دست آوردهای این روش، می توان برای توصیف وضعیت نگرشهای عمومی و عوامل مرتبط با آن و نیز ارتقای کمی یا کیفی جامعه یا یک سازمان استفاده نمود.

کارکردهای عام روش پیمایشی

اول  -  دریافت وضعیت اجتماعی و فرهنگی جامعه

دوم  -   شناسائی افت وخیزها، نقاط بحرانی و حادثه خیز، حساسیت ها، تنش ها، تناقض ها و شناسائی روندها

سوم -  ارائه تصویر افکار عمومی

چهارم  -  بررسی نیازها، علائق، اولویتها، ذائقه های متفاوت و متنوع مخاطبین

پنجم-    ارزیابی پیامدها و نتایج سیاستها و برنامه های اجراء شده

فصلهای روش پیمایشی

تعیین عنوان طرح: اولین مرحله در طراحی طرح تحقیق، تعیین عنوان پژوهش است. ملاحظات ضروری در انتخاب عنوان عبارت است از جامع بودن، مانع بودن، ساده و قابل درک بودن، کلی نبودن، طولانی نبودن، روان بودن

فصل اول: کلیات پژوهش

الف :مقدمه شامل

اول طرح موضوع/مسئله و تعریف آن. در این بخش ذکر مدخل ورود به بحث، تعریف عنوان، بیان آسیبهای منبعث از عنوان (در صورت مسئله محور بودن) و یا تشریح ابعاد عنوان (در صورت موضوع محور بودن)، ذکر انگیزه طرح این عنوان و در نهایت سئوال اصلی/ایده اصلی/ مجهول اصلی را بیان میکنیم

دوم بیان ضرورت و اهمیت موضوع تحقیق

دلایل نظری: ما به چه سئوالی پاسخ می دهیم؟ چه مشارکتی در علم داریم؟

دلایل عملی: چه مشکلی را رفع میکنیم؟ کاربردهای تحقیق کدامند؟

سوم تشریح فرآیند تاریخی موضوع تحقیق

آیا این عنوان قبلاً کار شده است؟ اگر بدیع است، میگوئیم قبلاً کار نشده و بدیع است و جنبه های نوآورانه آن کدامند؟ و اگر قبلاً کار شده، میگوئیم در گذشته چه تصویری از موضوع وجود داشته، الان چه تصویری از آن وجود دارد؟ و اگر با این روند پیش برویم تصویر آن در آینده چه خواهد بود؟

ب: بیان اهداف شامل هدف کلی و اهداف فرعی

هدف کلی منطبق بر عنوان است. اهداف جزئی ناظر بر متغیرها و مفاهیم تحقیق هستند

عنوان: نقش ناجا در تامین امنیت اجتماعی و ارائه الگوی مناسب

هدف کلی: شناخت نقش ناجا در تامین امنیت اجتماعی و ارائه الگوی مناسب

اهداف جزئی: شناخت انواع نقش ها میباشد که میتوان از سوالات فرعی تخقیق این اهداف را به دست آورد

چرا تحقیق را انجام میدهیم؟ وقتی ابعاد علت تحقیق مشخص شوند، این موارد، هدف جزیی  را تشکیل میدهند.

فصل دوم: تدارک نظری تحقیق

اول: تاریخچه: تاریخچه دو وجه دارد. تاریخچه زمینه یا حوزه مورد مطالعه/پدیده مورد مطالعه و طرح سوابق تاریخی عنوان موردمطالعه است به عنوان مثال

در تحقیق «تهدیدات رسانه ای غرب ....»، وجه اول تاریخچه به سابقه هریک از رسانه ها در ایران و جهان اشاره میکند و وجه دوم به این اشاره میکند که تهدیدات در رسانه ها از چه زمانی آغاز شده است؟ و هر یک از این تهدیدات را در ایران و جهان مورداشاره قرار میدهد.

دوم :شناسائی متغیرها و مفاهیم تحقیق و ارائه مستندات آنها: مهمترین نقش فصل دوم، پشتیبانی از متغیرها، مفاهیم و ادعاهای محقق است و به ازای هر حرفی که زده میشود باید سند ارائه شود.

سوم: ارائه منابع تکمیلی برای تبیین دقیقتر موضوع تحقیق: به منابعی ارجاع داده میشود که به شفاف سازی وضع کمک میکند و از برخی دیدگاههای مورد اشاره در منابع ارجاعی، برخی متغیرها و مفاهیم تحقیق مورد تاکید قرار میگیرند. مفاهیم و متغیرهای تحقیق با استفاده از منابع نظری (شامل تالیف، تدوین، ترجمه و ...) و یا مطالعات پژوهشهای پیشین (تحقیقات) مجدداً ظهور یافته و اثبات میشوند.

چهارم: ارائه تعاریف نظری: تعاریف باید به استناد منابع و آثار ارائه شوند. تمام تعاریف مورد اشاره در منابع در فصل دوم ذکر می-شوند و در فصل سوم، تعریفی که مورد قبول ما هست، را بیان میکنیم که تحت عنوان تعریف نظری متغییر ذکر میشوند.

پنجم:   چارچوب نظری: از بین آنچه محقق به عنوان مبانی نظری ذکر کرده، دو یا سه رویکرد که با موضوع همخوانی بیشتری دارند و برای تحلیل نتایج بهتر میتوان از آنها بهره گرفت، چارچوب نظری را تشکیل میدهند.

فصل سوم : روش شناسی تحقیق

در روش پیمایش ،فصل سوم دوازده تیتر دارد شمای تحقیق،بیان سوالات ویا فرضیه های تحقیق ،تعاریف نظری وعملی متغیرها،روش تحقیق ،تکنیک تحقیق جامعه آماری،برآورد حجم نمونه،روش نمونه گیری،رویه گرد آوری اطلاعات ،سطح تجزیه وتحلیل،تکنیک های اماری مورد استفاده برای توصیف وتحلیل،محدودیت های روش شناختی پژوهش.البته هر کدام از این تیترها نیاز به تحلیل دارد که از دامنه ارایه این وبلاگ خارج است لذا یشنهاد میشود برای مطالعه بیشتر به مقالات وکتب اساتید ارجمند دکتر سید رضا نقیب السادات یا دکتر حافظ نیا مراجعه فرمایید

فصل چهارم:بررسی یافته ای تحقیق - توصیف وتحلیل یافته ها

فصل پنجم:نتیجه گیری بر آمده از فصول دوم وچهارم

        

 

 



نظر بدهید

لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در سه شنبه 90 فروردین 16 ساعت ساعت 10:36 صبح


جین شارپ

دستورالعمل160جین شارپ

محمدرضا خاتمی به آیت‌الله سید احمد خاتمی نامه می‌نویسد و به وی وعده برگزاری دادگاهی در همین دنیا برای رسیدگی به اظهارات این روحانی برجسته و انقلابی را می‌دهد.از طرفی علیرضا نوری‌زاده یکی از ضد انقلابیون فراری از پرونده‌سازی برای بیش ا زدو هزار نفر از فعالان نظام خبر می‌دهد و مدعی است این پرونده‌ها در دادگاه رسیدگی به جرائم علیه بشریت مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت! این دو  خط موازی که هر دو  به یک نقطه می‌رسند، بیانگر یک حقیقت است؛ حقیقتی که به انقلاب‌های رنگی ختم می‌شود و در دستور العمل شماره  یکصد و شصت مبارزات بدون خشونت جین شارپ نمود پیدا می‌کند.

عوامل برانداز قصد دارند با شکایت و به دادگاه کشاندن نیروهای امنیتی، دستور‌العمل شماره  صد وشصت  جین شارپ درباره برگزاری محاکمه معکوس را جامه عمل بپوشانند.
 بولتن نیوز نوشت: محمدرضا خاتمی به آیت‌الله سید احمد خاتمی نامه می‌نویسد و به وی وعده برگزاری دادگاهی در همین دنیا برای رسیدگی به اظهارات این روحانی برجسته و انقلابی را می‌دهد.
از طرفی علیرضا نوری‌زاده یکی از ضد انقلابیون فراری از پرونده‌سازی برای بیش از  دو  هزار نفر از فعالان نظام خبر می‌دهد و مدعی است این پرونده‌ها در دادگاه رسیدگی به جرائم علیه بشریت مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت! این  دو خط موازی که هر  دو  به یک نقطه می‌رسند، بیانگر یک حقیقت است؛ حقیقتی که به انقلاب‌های رنگی ختم می‌شود و در دستور العمل شماره 160 مبارزات بدون خشونت جین شارپ نمود پیدا می‌کند.
طرحی که پیش‌تر با شکایت سرکردگان حوادث پس از انتخابات از روزنامه‌های افشاگر جریان فتنه آغاز شده بود و امروز، مرحله جدید این سناریو کلید خورده است.
بر اساس این گزارش نیروهای برانداز خود به‌خوبی می‌دانند که ابعاد برنامه‌های براندازانه آنها تا چه حد است و از آن مهم‌تر همین افراد به‌خوبی مطلع هستند که در زمان زندان و رسیدگی به جرم‌های آنان همه اسناد خیانت خود را برای نیروهای امنیتی افشا کرده‌اند.
بنابراین بیم آن دارند که با افشای بخش‌های جدیدی از طرح‌های براندازانه آنان توسط نیروهای امنیتی آبروی آنان بیش از پیش نزد مردم برود. بنابراین با این شکایت اقدام به فرار به جلو کردند تا بتوانند با ادعاهای واهی اسناد خیانت خود را که قرار بود در آینده توسط همین نیروهای امنیتی منتشر شود، مخدوش جلوه دهند.
از سوی دیگر این جماعت تلاش می‌کنند با این شکایت از توسعه و فراگیر شدن گفته‌ها و مستندات نیروهای امنیتی جلوگیری کنند، چراکه با دستور مقام معظم رهبری درباره روشنگری پیرامون فتنه، برخی نیروهای امنیتی در جمع‌های خصوصی با سخنرانی نسبت به روشنگری در این باره اقدام کرده بودند که همین موضوع باعث خشم فتنه‌گران شده است.
این شکایت اما پایان بخش سناریو نیست، چراکه عوامل برانداز هنوز معتقدند که دستور‌العمل‌های جین شارپ معلم براندازی نرم همچنان کارآیی دارد و قصد دارند با این شکایت و به دادگاه کشاندن نیروهای امنیتی، دستور‌العمل شماره  صد و شصت  جین شارپ درباره برگزاری محاکمه معکوس را جامه عمل بپوشانند.
برگزاری محاکمه‌ یکی از دستورالعمل‌های 198 گانه جین شارپ است که با هدف بالا بردن روحیه سربازان انقلاب رنگی و القای پیروزی‌های کاذب به آنها برگزار می‌شود تا از این طریق در کنار اهداف از پیش تعیین شده، در مخالفان و مقابلان انقلاب رنگی ایجاد رعب و وحشت‌کنند تا شاید دست از افشاگری علیه آنها بردارند.



نظر بدهید

لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در شنبه 89 مرداد 23 ساعت ساعت 5:42 عصر


جنگ نرم

جنگ نرم را بشناسیم

بعد از ناکامی دشمنان انقلاب اسلامی در سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران در سه دهه گذشته ،آنها را بر آن داشته در دهه چهارم انقلاب اسلامی بر شدت جنگ نرم خود بیفزایند . البته استراتژی ایالات متحده استفاده هم زمان از قدرت نرم و سخت (قدرت هوشمند) میباشد. در جنگ نرم دشمن ، رهبری نظام،سیستم امنیتی کشور ،جامعه ونخبگان را آماج حملات خود قرار میدهد . آنها تلاش میکنند با تضعیف وتخریب ارزشها وهنجارهای جاری درجامعه باجایگزین کردن ارزشها وهنجارهای مورد نظر خود به تغییر موازنه پایگاه اجتماعی به نفع خود دست یابند. اگر در استعمار کهن استعمار گران با اشغال سرزمین ها  ودر استعمار نو با دست نشانده های خود به منافع واهداف خود میرسیدند ولی در استعمار فرا نو استعمارگران سرزمینها را اشغال نمیکنند بلکه انسانها را به اشغال خود در می آورند وبه کمک رسانه ها انسانها را جوری تربیت میکنند که خود میخواهند آنگاه که هویت ها تغییر کرد انسانهای اشغال شده خواهان تحول وتغییر خواهند شد .بدین ترتیب مدیران وفرماندهان جنگ نرم با تهییج کم هزینه گروه های اجتماعی و کاتالیزور هایی چون تقلب در انتخابات مردم را به کف خیابان هدایت میکنند وبا رو در رو ساختن مردم با حکومت  نظام حاکم  را فلج میکنند .دشمن در جنگ نرم هم زمان از جنگ روانی ،جنگ اطلاعاتی وپنهانی وجنگ فرهنگی بهره میگیرد لذا شایسته است  افسران ،فرماندهان وسربازان مدافع حریم ولایت ونظام مقدس جمهوری اسلامی ابعاد این جنگ پیچیده را خوب بشناسند ومعبرهای ورودی دشمن را خوب رصد کنند تا مانع نفوذ آنها شوند.در جنگ نرم خط مقدم خاکریزهای ما در شلمچه مهران وجزیره مجنون نیست بلکه منازل ،دانشگاه ها ومدارس صحنه نبرد است . در جنگ نرم سلاح ،موشک آرپی جی ،تیر بار خمپاره وغیره نمیباشد بلکه ماهواره ،اینترنت  بلوتوس و... میباشد . برای آگاهی بیشتر در این زمیننه  ازخوانندگان عزیز وبلاگ دعوت میشود مصاحبه اینجانب را با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)با کلیک بر روی آدرس اینترنتی ذیل مطالعه فرمایند

http://iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=580046



نظر بدهید

لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در چهارشنبه 89 اردیبهشت 29 ساعت ساعت 4:22 عصر