شکاف قومی

مجلس و دولت ، لطفا به شکافهای قومی-مذهبی دامن نزنید

شناخت پدیدههای اجتماعی و تبیین آنها از مهمترین اهداف علم است. گرایشها و تمایلات قومی یکی از این پدیدههاست که به ویژه در دوران پس از جنگ سرد و فروپاشی نظام دوقطبی از اهمیت دوچندانی برخوردار گردیده است و به دلیل اهمیت فراوان خود در حوزههای مختلف علوم اجتماعی از قبیل علوم -سیاسی، روابطبینالملل، روانشناسی اجتماعی، مردم شناسی، مطالعات فرهنگی و جامعه شناسی مورد مداقه قرار گرفته است. یک بررسی در مورد ناسیونالیسم قومی نشان می دهد که تنها در 14 کشور جهان اقلیت قابل توجه و گروه های قومی تاثیرگذار بر روند سیاسی آن کشورها وجود ندارد و در این میان تنها 4% جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می کنند که دارای یک گروه قومی هستند

در گفتمان ایجابی، امنیت و ضعیتی است که در آن بین خواسته ها از یک سو و داشته ها از سوی دیگر نسبتی متعادل وجود دارد به گونه ای که در چارچوب سرمایه اجتماعی ،نوعی رضایت را نزد بازیگران تولید مینماید " چنان که ملاحظه میشود امنیت در این گفتمان به رضایت و نه قدرت تقلیل می یابد لذا با توجه به موضوع قومیت در این یاداشت باید به دنبال تحلیل امنیتی این موضوع از طریق گفتمان ایجابی باشیم بدین معنی که اجازه ندهیم که موضوع قومیت  در ایران به یک موضوع امنیتی و بحرانی تبدیل شود و از سرمایه اجتماعی جمهوری اسلامی خارج شود .باید اجازه ندهیم قومیت به شکافهای هم افزا تبدیل شود یا حداقل اینکه تنوع خنثی باشدکشورهای متنوع و یا متجانس خود به سه دسته تقسیم میشوند:

یک-تنوع های خنثی: تنوع های خنثی به تفاوت هایی گفته میشوند که حیاتی نیستند و پیروان گروها یا اندیشه های متنوع بسیج نمیشوند یا قابل بسیج نیستند .اقلیت خنثی اقلیتی است که جمعیت قابل توجه یا رهبر هوشمندی ندارند و به طور کلی از ایدئولوژی بسیج گر محروم است.

دو-تنوع های متقاطع:تنوع ها و شکاف های متقاطع ،همان گونه که از اسم آن پیداست ،به تفاوتهایی اطلاق میشود که همدیگر را قطع میکنند . به عبارت دیگر یک شکاف ممکن است گروهی را از اکثریت جامعه متمایز کند اما همان اقلیت از طریق یک رشته هویتی دیگر به اکثریت جامعه متصل شود به عنوان نمونه کرد های عراق به واسطه هویت قومی یک اقلیت هستند که از اکثریت عرب ها متمایزند ولی همین کرد ها به لحاظ مذهبی ،سنی هستند و با عرب های سنی عراق در یک بلوک قرار میگیرند یا آذزبایجانی های ایران از لحاظ زبانی قومی یک اقلیت هستند ولی از تظر اعلقات مذهبی با اکثریت جمعیت شیعه کشور در یک بلوک قرار دارند. در این نمونه شکاف قومی آذربایجانی به واسطه پیوند مذهبی رفع میشودو آنها از اقلیت فعال به اقلیت وفادار سوق مییابند.

سه:تنوع ها یا شکافهای هم افزا:شکافهای هم افزا خطیر ترین نوع تنوع هستند .شکاف هم افزا موقعی مشاهده میشود که گروهی ،هم به لحاظ قومی و هم از نظر مذهبی یا دینی یا اقتصادی از بقیه ساکنان یک کشور متمایز شود و یک شکاف ،شکاف دیگر را تقویت نماید .

تراکم شکافها معمولا به وقوع خشونت دامن میزند و حکومت مرکزی برای توجیه تصمیمات خود با دشواری مواجه میگردد.به عنوان نمونه در مناطقی چون کردستان و بلوچستان با شکافهای هم افزا مواجه است. ساکنان بلوچستان یا مناطق غربی کردستان هم از لحاظ مذهبی و هم از نظر قومی،از بقیه ساکنان ایران متمایزند اگر فقر اقتصادی را نیز به این شکافها اضافه کنیم میتوان گفت که در مناطق مذکور شکافهای مختلف اقتصادی ،مذهبی و قومی همدیگر را تقویت میکنند با این تعریف با توجه به استعفاء نمایندگان بعضی از استانها از جمله خوزستان  و عدم نوجه لازم دولت به خواسته های به حق مردم این استانها لازم است به نخبگان سیاسی یادآوری گردد

1-دولت باید توجه ویژه به استانهای مرزی از جمله استان خوزستان نماید شایسته نیست مردمی که بر روی ثروت زیادی نشسته اند در فقر زندگی کنند گسترش فقر اقتصادی به شکافهای هم افزا کمک میکند و زمینه را برای ضد انقلاب و تحرکات قومی آماده میکند

2- نمایندگان محترم میتوانند از روشهای کاملا قانونی و راه کارهای مطمئن حق مردم حوزه انتخابی خود را بگیرند تحریک احساسات قومی دقیقا چیزی است که اکنون امنیت ملی ما را نشانه میرود و نیازی به آن نداریم برنامه بک ساعت و نیمه شبکه تلوزیونی بی بی سی فارسی در پوشش استعفاء بعضی از نمایندگان در همین راستا بوده که هوشیاری ما را می طلبد



نظر

لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در پنج شنبه 92 آذر 21 ساعت ساعت 6:26 صبح


علوم انسانی

علوم انسانی در قلب اهداف آمریکا


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی، گزارش 60صفحه‏ ای در پاسخ به درخواست نمایندگان دو حزب کنگره آمریکا «سناتور لامر الکساندر» نماینده جمهوری خواه ایالت تنسی، «سناتور مارک وارند» نماینده دموکرات ویرجینیا، «تام پتری» نماینده جمهوری خواه ویسکونسین و «دیوید پرایس» نماینده دموکرات کارولینای شمالی درباره ده اقدام مهمی که کنگره، حکومت‏ های ایالتی، دانشگاه‏ ها، مؤسسات، اساتید و فرهیختگان، بانیان امور خیریه و دیگران هم اکنون باید انجام دهد تا به برتری ملی، علمی و آموزشی در علوم انسانی و علوم اجتماعی و به اهداف بلند مدت فکری و اقتصادی ملی در جهت تقویت جامعه مدنی و موفقیت در دیپلماسی فرهنگی در قرن 21 می‏ باشد. درحالی که در چین و کشورهای اروپایی توجه فزاینده‏ای به آموزش علوم انسانی و علوم اجتماعی به عنوان محرک ابتکار و همبستگی اجتماعی وجود دارد، این گزارش بیان می‏ کند توجه و سرمایه گذاری در این بخش اغلب به نفع رشته‏ های علوم تجربی و مهندسی، کاهش یافته است. اما این گزارش بیان می‏ کند رشته‏ هایی همچون تاریخ، زبان، ادبیات و اخلاق برای ایجاد نیروی کار رقابتی و شهروندان آگاه نیاز مبرم می‏ باشد. این گزارش که توسط 41 نفر از دانشمندان، پژوهشگران، هنرمندان، فعالان امور خیریه، رهبران اقتصادی و فرهنگی با عنوان قلب ماده منتشر شده است، چندین دستور را به منظور افزایش توانایی و دسترسی به علوم انسانی در یک نمای کلی ارائه داده است تا دانش، مهارت‏های ضروری برای پیشرفت در قرن 21، ایجاد ابتکار و نوآوری، پرورش جامعه رقابتی و آماده کردن ملت آمریکا برای رهبری جهانی را مهیا سازد. در این گزارش افزایش حمایت‏های مالی از نهادهای فدرالی مانند «موقفه ملی علوم انسانی» و بنیاد ملی علوم» درخواست شده است زیرا این دو نهاد حمایت‏های مالی بسیار مهمی از پژوهش‏های علوم انسانی و علوم اجتماعی انجام داده‏اند. این گزارش بیان می‏کند مطالعات آکادمیک تخصصی نه تنها مبنای نظام آموزشی گسترده می‏باشد بلکه گاهی برای حیات ملی نیاز مبرم است، همچنان که دیدیم پس از حادثه یازده سپتامبر تخصص علمی در زبان، فرهنگ و تاریخ جهان عرب نیاز حیاتی امنیت ملی شد. رای ترویج مشارکت گسترده در علوم انسانی این گزارش به شدت از مشارکت بخش‏های خصوصی و دولتی،رشته ‏های آکادمیک و تمام سطوح آموزشی حمایت و پشتیبانی می‏کند. برای مثال در این گزارش آمده است همکاری گسترده آموزگاران مقاطع ابتدایی و متوسطه با رهبران آموزش عالی و نهادهای فرهنگی برای تاسیس دوره تحصیلات علوم انسانی 12ساله ضروری است تا پتانسیل‏های لازم برای راه کارهای حل مشکل، تحلیل‏های انتقادی برای آموزگاران دوره‏های ابتدایی و متوسطه به منظور تخصص در علوم انسانی را فراهم کند. این گزارش در جایی دیگر بیان می‏کند ضروریست دانشمندان علوم انسانی و علوم اجتماعی با دانشمندان فیزیک و علوم زیستی همراه شوند تا چالش های بزرگ قرن همچون امنیت جهانی، مسائل اخلاقی برخواسته از فناوری‏ های نوین و فراهم کردن آب و هوای سالم، غذا، بهداشت، انرژی و آموزش جهانی را حل کننداین گزارش با تاکید بر این موضوع که گسترش و غنی سازی علوم انسانی فراتر از کلاس‏ های مدرسه و دانشگاه‏ ها می‏ باشد، نقش موقوفه ملی علوم انسانی و 56 شورای ایالتی علوم انسانی در این بین را بسیار مهم ارزیابی کرده است. این گزارش ایجاد سپاه فرهنگی را یکی از مهمترین دست آورد‏ها دانسته است. هدف این سپاه ترویج سواد فرهنگی و انتقال علوم انسانی به جوامع و گروه‏ های مختلف به وسیله فعالان داوطلب و با ایجاد گروه‏های مطالعه، برگزاری کلاس ها، سخنرانی ها، سفرهای علمی به موزه ها، سالن‏ های نمایش و اماکن تاریخی می‏ باشد.گزارش تاکید می‏ کند چالش‏ های بازار جهانی و جغرافیای سیاسی قرن 21 نیز نیازمند شهروندانی آگاه با تاریخ، زبان، رسوم و باورهای گروه ‏های مختلف فرهنگی است.«امر الکساندر» سناتور ایالت تنسی در مجلس سنا گفت: آمریکا نه با یک قومیت بلکه با مجموعه‏ ای مشترک از آرمان ها و اصولی شناخته می‏ شود که این کشور را علی رغم تمام قومیت ها، فرهنگ‏ ها و گرایش ‏های مذهبی گوناگون با هم متحد کرده است. این اصول و آرمانها همواره با تاریخ، فلسفه و ادبیات و آموزش به اشتراک گذاشته شده است، اما این آرمانها و اصول هم کنون در معرض خطر هستند. این گزارش اولین گام برای مهم جلوه دادن و حصول اطمینان از آینده آموزش علوم انسانی در آمریکا می‏ باشد.

مارک وارنر» سناتور ایالت ویرجینیا در مجلس سنا نیز با تجلیل از سخت کوشی‏ های تمام اعضای این کمیسیون بیان کرد: داشتن دانش جامع در علوم مدنی، مهارت‏ های خواندن و نگارش و بها دادن به تاریخ برای تمام شهروندان قرن 21 مهم می‏ باشد. این گزارش را باید مبنای تعامل با عموم مردم در چگونگی حفاظت هرچه بهتر از ارزش‏ هایی علوم انسانی و علوم اجتماعی قرار دهیم. تام پتری» نماینده جمهوری خواه مجلس نمایندگان ایالات متحده در این باره اشاره کرد: دانش و ارتقای علوم انسانی و علوم اجتماعی بسیار مهم می‏ باشد زیرا شهروندان ما درک محکم و صحیح از تاریخ، فرهنگ و میراث پیدا خواهند کرد. امیدوارم توصیه‏ های این گزارش برای بهبود آموزش و درک علوم انسانی و علوم اجتماعی مورد توجه واقع گردد. «دیوید پرایس» نماینده دموکرات ایالت کارولینای شمالی نیز در این بین گفت: علوم انسانی و علوم اجتماعی به شناخت از هویت خود به عنوان یک ملت و جایگاه خودمان کمک می‏کند و این شناخت ما را به تلاش برای رسیدن به نیروی بالقوه هر فرد کمک خواهد کرد. تحقیق و مطالعه در این حوزه برای آموزش عموم و آینده این کشور مهم و حیاتی است. این گزارش در زمان بسیار حساسی منتشر شد و امیدوارم این گزارش به بالا بردن نمای علوم انسانی کمک و شناخت بهتری از ارزشهای علوم انسانی را ایجاد کند و نیز گفتمان ملی واحدی از علوم انسانی را برای ما به ارمغان بیاورد. «برودهد» عضو هیئت رییسه کمیسیون علوم انسانی و علوم اجتماعی بیان اینکه رهبران امروز سیاسی، تجاری، نظامی و دولتی باید بتوانند دیگر فرهنگ‏ها را تحلیل، تفسیر و با آنان ارتباط برقرار کنند گفت: این گزارش به آمریکایی‏ ها یادآوری می‏ کند که آموزش گسترده و متعادل و یکپارچه سازی علوم تجربی، علوم انسانی و اجتماعی بهترین راه برای مجهز کردن مردم این کشور در مواجه با مشکلات پیچیده این جهان درحال تغییر می‏ باشد.

این گزارش شامل سه هدف کلی و سیزده توصیه می‏ باشد:

الف-آموزش مهارت، دانش به ملت آمریکا و افزایش درک آنان برای پیشرفت در قرن دموکراسی
ـ حمایت از سواد آموزی به عنوان پایه و اساس تمام یادگیری‏ ها

 سرمایه گزاری در آماده سازی شهروندان آمریکا

 افزایش دسترسی به منابع اینترنتی از جمله منابع آموزشی

 مشارکت عموم مردم

ب:پرورش جامعه‏ای نوآور، رقابتی و قوی

ـ افزایش سرمایه گذاری در تحقیقات و اکتشافات

ـ افزایش درک اهمیت تحقیق و پژوهش برای عموم

ـ ایجاد برنامه درسی منسجم برای اطمینان حاصل کردن از شایستگی‏ های اساسی

ـ حمایت همه جانبه از معلمان و آموزگاران

ـ اهتمام تمام رشته‏های دانشگاهی به حل بحران‏های بزرگ جهانی

ج -آماده سازی ملت آمریکا برای رهبری در جهان به هم پیوسته

ـ ترویج زبان آموزی

ـ گسترش آموزش مسائل بین المللی و مطالعات فراملی

ـ حمایت و پشتیبانی از برنامه‏ها و تحصیلات برون مرزی

ـ گسترش سپاه فرهنگی



نظر

لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در دوشنبه 92 شهریور 25 ساعت ساعت 6:45 عصر


نواب

شجاعت را ازشهید نواب صفوی بیاموزیم

پس از ترور کسروی، نواب به آذربایجان رفت. سالها قبل شخصی به نام «سید مهدی هاشمی» در جلسات نواب شرکت می کرد. زمانی که نواب حال او را جویا شد به او اطلاع دادند که هاشمی در زندان منتظر صدور حکم اعدام است نواب برای اینکه بتواند او را از زندان آزاد کند به دفتر استاندار رفت. استاندار بی‌توجه به او مشغول کارش بود و چون او را نمی‌شناخت ، در حالی که سرش پایین بود پرسید: «چه کار داری  نواب با صدای بلند گفت: «برخیز! وقتی یک روحانی پیش شما می‌آید باید به عمامه‌اش و به سیادتش احترام بگذاری. چرا برنخاستی   استاندار که تا آن زمان چنین برخوردی از طرف یک روحانی ندیده بود، سراسیمه از جا برخاست و با احترام از نواب دعوت نمود که بر روی صندلی بنشیند. نواب پس از یک گفتگوی طولانی تقاضایش را گفت و استاندار قول مساعدت داد اما نواب آرام ننشست و طی تلگرافی از شاه درخواست ملاقات کرد و چون موفق به این ملاقات نشد اعلامیه‌ای به این مضمون در روزنامه‌ها چاپ کرد:  شاه ایران را در میان حصاری سنگی در دربار زندانی کرده‌اندسرانجام امام جمعه تهران که می‌دانست نواب آرام نمی‌نشیند از « محمود جم » وزیر دربار ، خواست تا وقت ملاقاتی به نواب بدهند وسرانجام این فرصت فراهم آمد روز ملاقات نواب با شاه فرا رسید. محمود جم به نواب گفت: «ملاقات اعلیحضرت تشریفاتی دارد، زمانی که به نزد ایشان رفتید، تعظیم کنید و با سربازهایی که به شما سلام نظامی می‌دهند به گونه‌ای برخورد کنید که افسرهای ما دلسرد نشوند... ساعت ملاقات شما هم یک ربع است نواب به او پاسخ داد: «لازم نیست شما بگویید خودم می‌دانم.» رهبر فداییان بی‌توجه به سخنان وزیر دربار ، در پاسخ سلام افسران ، در حالی که دستش را بالا گرفته بود گفت: «سرباز اسلام باشید, در راه اسلام حرکت کنید  شاه در کناری ایستاده بود و نواب جلو رفت. محمود جم گفت: «تعظیم کن.» نواب خیلی آرام گفت: «خفه شو» پس از سلام نواب، شاه با او دست داد و گفتآقای نواب صفوی! ما از فعالیتهای شما در عراق باخبر هستیم نواب فوراً پاسخ داد: «برای مسلمان، همه کشورهای اسلامی یکی است؛ «نجف، ایران، ‌مصر و مراکش. همه جای دنیای اسلام خاک مسلمانان است. وظیفه مسلمان این است که کارش را انجام دهددوباره شاه پرسید: «آقای نواب صفوی چه می‌خوانید؟ من شنیده‌ام شما طلبه هستید و درس می‌خوانید ما آمادگی داریم که هزینه تحصیل شما را تأمین کنیم  نواب دستش را محکم بر روی میز کوبید و گفت: «من درس هستی و سیاه مشق زندگی می‌خوانم و مردم مسلمان ایران این قدر غیرت دارند که این سرباز کوچک امام زمان (عج) را خودشان اداره کنند. اما من به شما نصیحت می‌کنم                این دغل دوستان که می‌بینی                    مگسانند گرد شیرینی    شما باید از فلسطین حمایت کنید. شما با مردم مظلوم و فقیر باشید  

در همان دیدار با تقاضای نواب، شاه با یک درجه تخفیف حکم حبس «سید مهدی هاشمی» را صادر نمود.   پس از پایان وقت ملاقات ، شاه به وزیر دربار گفت: «این سید مثل یک افسر که با سرباز صحبت می‌کند با من صحبت کرد و اصلاً انگار نه انگار شاهی وجود دارد. این چه کسی بود که فرستاده بودی این جا



نظر بدهید

لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در یکشنبه 92 مرداد 20 ساعت ساعت 11:15 عصر


رمضان

خطبه شعبانیه حضرت رسول در وصف ماه مبارک رمضان

پیامبراکرم صلی الله علیه و آله در واپسین روزهای ماه شعبان خطبه ای درفضیلت ماه مبارک رمضان ایراد کردند و به خصوصیات این ماه اشاره کردند.ترجمه این خطبه را از کتاب وسائل الشیعه مرورمی کنیم    

ای مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما رو کرده است ماهی که نزد خدا، بهترین ماههاست و روزهایش بهترین روزها و شبهایش بهترین شبها و ساعتهایش بهترین ساعتهاست. ماهی که در آن شما را به مهمانی خدا دعوت کرده اند و شما در آن از اهل کرامت خدا شده اید. نفسهای شما در آن ثواب تسبیح و ذکر خدا دارد و خواب شما ثواب عبادت ،اعمال شما در آن پذیرفته است و دعاهای شما مستجاب، پس، از پروردگار خویش با نیت های راستین و دلهای پاک، بخواهید که توفیق روزه این ماه و تلاوت قرآن در آن را به شما عنایت فرمایدپس شقی و بدبخت، آن کسی است که در این ماه بزرگ، از آمرزش خدا بی بهره شود. در این ماه باگرسنگی و تشنگی خود، گرسنگی و تشنگی روز قیامت را بیاد آورید. به فقیران و درماندگان کمک ویاری کنید. به پیران و کهنسالان احترام و به کودکانتان ملاطفت و مهربانی نموده و با خویشاوندان رفت و آمد داشته باشیدزبان خود را از گفتار ناشایست نگاه دارید. دیدگان خود را از دیدن ناروا و حرام بپوشانید و گوشهای خود را از شنیدن آنچه نادرست است، باز دارید(از غنا و لهو لعب و غیبت و تهمت و ...). با یتیمان مردم مهربانی کنید تا بعد از شما با یتیمان شما مهربانی کنند. از گناهان خود به سوی خدا توبه و بازگشت کنید. در اوقات نماز، دستهای خود را به دعا بردارید، زیرا که وقت نماز بهترین ساعتهاست و در این اوقات، حق تعالی با رحمت، به بندگانش می نگرد و اگر با او مناجات کنند، پاسخشان دهد و چنانچه او را ندا کنند لبیکشان گوید و اگر از او بخواهند عطا کند و چون او را بخوانند مستجابشان گرداندای مردم! جانهایتان در گرو اعمال شماست. پس با طلب آمرزش از خدا، آنها را از گرو، خارج کنید. پشت شما از بار گناهان سنگین است، پس با طولانی کردن سجده ها، آن را سبک گردانید و بدانید که حق تعالی به عزت خود سوگند یاد کرده است که نمازگزاران و سجده کنندگان در این ماه را عذاب نکند و در روز قیامت آنها را از آتش دوزخ در امان داردای مردم! هرکه از شما روزه دار مؤمنی را در این ماه افطار دهد، نزد خدا پاداش بنده آزاد کردن و آمرزش گناهان گذشته اش را خواهد داشت برخی از اصحاب گفتند: یا رسول الله! همه ما قادر به انجام آن نیستیم. حضرت فرمود: با افطار دادن روزه داران، از آتش جهنم بپرهیزید اگرچه به نصف دانه خرما و یا به یک جرعه آب باشد  ای مردم! هرکس اخلاق خود را در این ماه نیکو کند، از صراط، آسان بگذرد، آن روز که قدمها، بر آن بلغزد. هرکس در این ماه کارهای غلامان و مستخدمان خود را سبک گرداند، خدا در قیامت حساب او را آسان کند. هرکس در این ماه از آزار رساندن به مردم خودداری کند، حق تعالی، روز قیامت،خشم خود را از او بازدارد. هرکس در این ماه یتیم بی پدری را گرامی دارد، خدا او را در قیامت عزیز گرداند هرکس در این ماه صله رحم کند و با خویشان بپیوندد، خدا او را در قیامت به رحمت خود واصل گرداند و هرکس در این ماه رابطه اش را با خویشان خود قطع کند،خداوند در قیامت رحمت خود را از او دریغ نمایدهرکس در این ماه نماز مستحبی بپا دارد، خداوند او را از آتش جهنم برهاند و کسی که نماز واجبی بجا آورد، خداوند ثواب هفتاد نماز واجب در ماههای دیگر را به او عطا کند. هرکس در این ماه بسیار بر من صلوات فرستد، خداوند کفه سبک اعمال او را سنگین گرداندوهرکس که در این ماه یک آیه از قرآن تلاوت کند، ثواب کسی را دارد که در ماههای دیگر قرآن را ختم کرده باشد.  ای مردم! درهای بهشت در این ماه گشوده است، از پروردگار خود بخواهید که آنها را بر روی شما نبنددو درهای جهنم در این ماه بسته است، از خدا بخواهید که آنها را بر روی شما نگشاید شیاطین در این ماه در غل و زنجیرند. از خدا بخواهید که آنها را بر شما مسلط نگرداند.

 ماه رمضان شد می و میخانه برافتاد

عشق و طرب و باده به وقت سحر افتاد

افطار به می کرد برم پیر خرابات

گفتم که تو را روزه به برگ و ثمر افتاد

با باده وضو گیر که در مذهب رندان

در حضرت حق این عملت بارور افتد

 امام خمینی، دیوان اشعار (تاریخ سرودن شعر 29 شعبان 1407

 



نظر بدهید

لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در جمعه 92 تیر 14 ساعت ساعت 12:15 صبح


فرصت

فرصت های دولت جدید برای جمهوری اسلامی ایران

 پیروزی آقای دکتر حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم میتواند فرصت های جدیدی را برای جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آورد هر چند این دولت از نظر گفتمانی دارای فاصله  با گفتمان مقاومت میباشد ولی انتخابات ریاست جمهوری روز 24 خرداد علیرغم چالشهایی که به همراه خواهد آورد میتواند فرصت هایی را هم به ارمغان آورد اینکه این دولت چه چالشهایی را ایجاد خواهد کرد مورد نظر من در این گفتار نیست بلکه بحث از فرصت ها است در همین زمینه لازم است به موارد ذیل اشاره نمایم

یک:اولا اینجانب پیروزی آقای دکتر روحانی را به طرفداران این نامزد و ملت شریف ایران تبریک میگویم .اخلاق اسلامی ،اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه به ما  آموخته که پیروزی دیگران را دروغ و تقلب نخوانیم و به حریف سیاسی خود احترام بگذاریم و قانون گریز نباشیم  

دو:انتخابات ریاست جمهوری 24 خرداد نشان داد که جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری که دغدغه حق الناس را دارند تا بن دندان به جمهوریت و رای مردم احترام میگذارند و فتنه گران سال 88 را شرمنده ساختند حتی آقای هاشمی رفسنجانی از این انتخابات به عنوان دموکراسی بی نظیر یاد کردند 

سه:انتخاب دولت تدبیر وامید آقای روحانی خواهد توانست  شکاف های اجتماعی که بعد از فتنه سال 88 در ایران عمیقتر شده بود را پر کرده و نخبگانی را که بی دلیل قهر کرده بودند را به دامان نظام برگرداند ودر یک کلام آرامش سیاسی- امنیتی در کشور ایجاد کند

چهار :انتخاب دولت اهل تساهل و تسامح در سیاست خارجی میتواند آرامش را به سیاست خارجی ما برگرداند و بهانه را از دست دشمنان انقلاب اسلامی در کوتاه مدت بگیرد هرچند معتقدم نظام سلطه امتیاز راهبردی به سیاست تنش زدایی نخواهد داد

پنجم :انتخابات 24 خرداد درس بزرگی برای اصول  گرایان است انها باید بدانند   امت حزب الله و اصول گرایی تنها میتواند با تدبیر و اخلاص و وحدت به نتیجه برسند به ما یاد داد که باید با برند واقعی اصول گرایی در انتخابات حاضر شد در عین حال باید به وحدت هم توجه کرد . این انتخابات نشان داد که اصول گرایان سخت به آسیب شناسی نیاز دارند



نظر

لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در شنبه 92 خرداد 25 ساعت ساعت 7:34 عصر


گناه

 

اثرات گناه بر روی روح و جسم آدمی از دیدگاه روایات 

امروز یکی از دلائل معصومیت بر باد رفته انسان! و فرو شدن در منجلاب نیستی! وسقوط از انسانیت! وبه درجه پایین‌تر از حیوانیت رسیدن! و از دست دادن لذات معنوی! و خاکستر کردن عمر! و افتادن به ورطه متعفن گناه! ودر آخر به وا اسفا رسیدن! وتا ابد مخلد ماندن در عذاب الهی! همه وهمه! به خاطر جهل به اثرات گناه می‌باشد؛ لذا در این مقاله با استعانت از روایات معصومین (ع) به گوشه ای از آثاربرخی گناهان توجه گردیده است تا شاید دلهایمان را بیدار گرداند

این را باید دانست:که پاره ای از گناهان دائمیه هستند، انسان چه بیدار باشد! چه قائم باشد! چه راکع، چه ساجد! متصل برایش گناه نوشته می‌شود وخلاصه برای هر نفس زدن برای انسان گناه ثبت می‌گردد و آن‌ها سه قسم است: 1- گناه فعلیه 2- گناه ترکیه 3- گناه قلبیه

اول- گناه فعلیه: مانند نگهداری عین غصبی از مال مسلمان، خوردن میراث، دروغ، ظلم، غیبت، تهمت و سخن چینی و غیره

دوم- گناه ترکیه: مانند ترک واجبات اگر کسی عمل واجبی را ترک کند متصل برایش گناه نوشته می‌شود تا آنکه آنرا به جا آورد و این نوع معاصی حد و وصف ندارد

سوم- گناه قلبیه: مانند ریا، حسد، کینه، عداوت، بد بینی

آثار گناه: سیاهی دل

پیامبر (ص) می‌فرماید بدرستی که بنده اگر گناهی را مرتگب شود لکه سیاهی در دل او پدید می‌آید که اگر از گناه خود دل بر کند و استغفار وتوبه نمود دلش صاف می‌شود واگر گناهی دیگر کرد با تکرار گناه لکه افزون‌تر می‌شود تا جایی که خانه قلب را سیاهی فرا می‌گیرد در این صورت است که دل دیگر استعداد ندارد انوار ارزشهای معنوی را در خود تابش دهد ودر این چیرگی گناه است که خداوند می‌فرمایید: نه بلکه گناهشان بر دلهایشان چیره میشود

اثرات گناه روی گناه

یک- خطر ناامیدی: گناه روی گناه باعث می‌شود که گناهکار در گناه جرئت و جسارت بیشتری پیدا کند و از ارتکاب هر عمل ناروایی باک نداشته باشد

دو- اتهام به بی گناهان: گنهکار نا امید به علت ناراحتیهای وجدانی برای تبرئه خویش بی گناهان را متهم می‌کند و جرائم خود را به آن‌ها نسبت می‌دهد

سه- فشار شدید وجدان اخلاقی: در مواردی که گناه خیلی مهم باشد و گناهکار امیدی به آمرزش و عفو الهی نداشته باشد فشار شدید وجدان اخلاقی می‌تواند اورا دیوانه کند وبه بزرگ‌ترین جرائم خطر ناکش وا دارد

چهار- کوچک شمردن گناه: این را باید در نظر داشت که وسوسه های شیطان یک مرتبه به انسان هجوم نمی‌آورد بلکه نوع وسوسه های شیطان «سیاست گام به گام» به این معنی که شیطان به صورت کوچک جلوه دادن گناه در نظر شخص وی را قدم به قدم به سوی پرتگاه مذلت می‌کشاند

قال رسول الله (صلی الله علیه وآله) اتقو المحقرات من الذنوب فانها لا تغفر قیل: ما المحقرات؟ قال:الرجل یذنب فیقول: طوبی لی لو لم یکن غیر ذلک رسول خدا فرمود:بترسید از گناهانی که آن‌ها را کوچک شماریدکه آن قابل آمرزش نیست سوال شد:کوچک شمردن گناه چیست؟ پیامبر اسلام فرمود:شخصی گناهی را مرتکب می‌شود سپس می‌گوید خوشا به حال من اگر غیر ازاین گناهی نداشته باشم

پنج -گناه از روی طغیان وتکبر

شش- موقعیت اجتماعی شخصی

هفت- مسرور شدن بر گناه

هشت- مغرور شدن به رحمت الهی

نه- آشکار کردن گناه

یکی از گناهان بسیار زشت و خطرناک که متاسفانه در جامعه مدرن مسلمان روی به گسترش است گناه زنا است

 

آثار زنا

اول آ ثار دنیوی: آبرو را می‌برد، رزق را کم می‌کند، مرگ و نیستی‌ را نزدیک می‌نماید

آثار اخروی: غضب پروردگار، سختی حساب، دخول در آتش و جاودان ماندن در آن را ایجاب می‌کند

دوم– بوی گند زناکار در صحرای‌ محشر. رسول خدا (ص) فرمود: و چون از قبرش بیرون شود از بوی ‌گندش مردم اذیت می‌شوند پس با این بوی زننده، شناخته می‌شود و دانسته می‌گردد که زنا کار است تا این که امر کرده می‌شود او را به آتش برند زینهار، بدرستی که خداوند محرمات را حرام فرموده و حدودی‌را تعیین فرموده، پس هیچ کس از خداوند غیرتمند تر نیست و از غیرت الهیه است که فواحش را حرام نموده

سوم- زنا مرگ ناگهانی و فقر می‌آورد. رسول خدا (ص) فرمود: هر گاه پس از من زنا زیاد شود مرگ ناگهانی زیاد خواهد شد

چهارم: فساد نسب و تربیت طفل. وحضرت صادق (ع) است که خداوند زنا را حرام فرموده برای‌این که سبب فسادهایی مانند قتل نفس و از بین رفتن نسب‌ها و ترک تربیت اطفال وبه هم خوردن ارث می‌شود

 

آثار حسد

اول -حسد ایمان را می‌برد. ازامام صادق (ع) نقل شده «ان الحسد یاکل الایمان کما تاکل النار الحطب، همانا حسد همانند آتش که هیزم را می‌سوزاند، ایمان را از بین می‌برد

دوم- حسد آفت دین است امام صادق (ع):آفه الدین الحسد والعجب والفخر. حسد، خود خواهی و تکبر آفت دین است

سوم- عدم تندرستی علی‌(ع) می‌فرماید: صحة الجسدمن قلة الحسد. تندرستی‌ از کمی حسد است

چهارم- آرامش را می‌برد. لا مروة لکذوب ولا راحة لحسود. درغگو مردانگی ‌ندارد و حسود آرامش و راحتی ندارد

پنجم- حسود غمناک است. الحسود مغموم واللئیم مذموم حسود غمناک است و لئیم سرزنش شده است

ششم- برای حسود لذتی ‌نیست. امام صادق (ع) فرمود: لیست لبخیل راحة ولا لحسود لذة برای‌ بخیل آرامش و برای حسود لذتی نیست

هفتم- حسود بدن خود را قبر قرار داده. امام علی‌ (ع) فرمود: من لم یقهر حسده کان جسده قبرا لنفسه کسی ‌که حسدش را سرکوب نکند بدن خویش را قبر خود قرار داده است

البته دیگر گناهان مانند ربا دروغ دزدی تکبر  غیبت و غیره هم داری اثرات بسیار بدی است که لرزه بر تن آدم میندازد لذا عاقلان باید به دنبال دوری از این گناهان باشند و گرنه زندگی بسیار آشفته و پر اضطرابی خواهند داشت که روح آسایش را گناهکار نخواهد دید ما همچنان که به تهدیدات جسمی خود توجه میکنیم باید تهدیدات روحی خود را جدی بگیریم و گرنه در سایه گناه از حیوانات نیز  زندگی پستتری خواهیم داشت

 

نتیجه گرفته می‌شود که همه گناهان مثل حرام خواری، شرابخواری، ربا، زنا ،حسد ،دروغ و... دارای آثار سوء روی روح وروان انسانی می‌باشد که اول مثل نقطه سیاه روی تابلویی سفید روح را لکه دار می‌کند ورفته رفته اگر انسان به داد خود نرسد وتوبه نکند! دچار یک قساوت وسنگدلی می‌شود و تمام وجود اورا سیاهی و تباهی فرا می‌گیرد؛ و دیگر هیچ موعظه گری و هیچ متنبه کنندهای حتی مرگ او را بیدار نخواهد کرد، مگر توجه خداوند متعال و اهل البیت (ع) دست او را بگیرد واز سرازیری جهنم نجات دهد

 



نظر

لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در جمعه 92 فروردین 16 ساعت ساعت 7:44 عصر


مصاحبه

مصاحبه  ویژه با  آقای دکتر علی اکبر ولایتی مشاور ارشد رهبر انقلاب در امور دیپلماسی و امور خارجی طی 19 سال گذشته

ایران و بهار عربی :بیداری اسلامی

مصاحبه کننده:ژان پیر پرن

منبع:فصلنامه  فرانسوی سیاست بین الملل شماره 138 زمستان2012-2013 

مترجم :ابوالفضل صدقی 

----------------------------------------------------------------------------

مقدمه مترجم

نظام سلطه جهانی برای مقابله با نظامهای مردمی وضد  استکباری همواره از هیج کوششی دریغ نمی ورزند آنها نظامهای ضد استکباری را به  انواع و اقسام تهمت ها متهم میسازند .در حالی که ایالات متحده آمریکا و دوستان غربیش هر روز در گوشه و کنار جهان به طور مستقیم و غیر مستقیم دست به عملیات تروریستی میزنند و نقض آشکار حقوق بشر میکنند ،جمهوری اسلامی ایران را به دولتی سرکش ناقض حقوق بشر و تروریسم متهم میسازند کمتر انسان منصفی پیدا میشود که باور داشته باشد که جمهوری اسلامی به دنبال سلاح هسته ای است  .رسانه های غربی تلاش دارند با افکار عمومی جهانیان جوری بازی کنند که به آنها دیکته سازند ایران یک کشور یاغی است در حالی است که خود مردم مظلوم عراق ،سوریه افغانستان ،پاکستان و دیگر بلاد را میکشند .دکتر علی اکبر ولایتی مشاور ارشد مقام معظم رهبری در مصاحبه با فصلنامه سیاست بین الملل فرانسه تلاش دارد چهره واقعی نظام سلطه جهانی را بر ملا سازد و ازمواضع جمهوری اسلامی ایران دفاع کند در ادامه متن کامل این مصاحبه از نظر خوانندگان عزیز میگذرد

-----------------------------------------------------------------------------------------

 

ژان پیر  پرن:ایران جدیدا طرحی در رابطه با منازعه سوریه ارایه کرده است اما فکر نمیکنید برای آشتی بین مخالفین و رژیم خیلی دیر شده باشد نبرد ها تا اندازه ای شدت گرفته که آتش بس حتی غیر قابل بررسی است ؟

دکتر علی اکبر ولایتی:ما از همان ابتدا مخالف این جنگ و مخالف استفاده از نیروی نظامی توسط مخالفین بودیم ما اعتقاد داریم و تلاش هم کردیم که دیگر دولت ها را  متقاعد سازیم که دولت و مخالفین باید بنشینند و با هم مذاکره کنند و یک راه حل صلح آمیز بیابند در پاسخ به سوال شما باید بگویم که نه ما فکر نمیکمیم که خیلی دیر شده باشد وانگهی چه چیزی باعث شده شما فکر کنید که خیلی دیر شده است

ژان پیر پرن: یک طرف جنگ بر دیگری برتری دارد و پیروز خواهد شد

دکتر ولایتی:چه طرفی به نظر شما؟

پرن:مخالفین ،اما نمیتوانم بگویم چه زمانی

دکتر ولایتی: میتوان گفت که شما خیلی آگاه از وضعیت منطقه نیستید ارزیابی ما این است که نیروهای غربی شکست خورد ه اند در هیج شرایطی شورشیان نمیتوانند این جنگ را ببرند این را بنویسید آنها پیروز نخواهند بود

پرن: چرا؟

دکتر ولایتی:ما به خوبی وضعیت سوریه و منطقه را میشناسیم  بی جهت نیست که غربی ها به ترکیه  موشکهای پاتریوت تحویل دادند و به شورشیان و القاعده سلاح و پول دادند تا برتری یابند زیرا که در مقابله آنها تنها ارتش سوریه نبود بلکه  همچنین گروههایی از مبارزین و مردم عادی سوریه و هر چه بیشتر آزموده تر وارد شدند اینها از این به بعد  دهها هزار مبارزی خواهند بود که در کنار ارتش با مخالفین مبارزه خواهند کرد که رشد کیفی و کمی آنها متوقف نخواهد شد

پرن:این مانع نشد که منطقه مهم حلب (پایتخت اقتصادی کشور و دومین شهر جمعیتی سوریه )به دست شورشیان نیفتد و دولت هم نتوانسته مناطق این شهر را از مخالفین پس بگیرد

 

دکتر ولایتی: شما فرانسوی هستید چند وقت کشور شما تحت اشغال نازی ها بود؟

پرن: چهار سال

دکتر ولایتی:چهار سال ،ملت فرانسه بعد از چهار سال مبارزه  بر علیه نازیها جنگ را برگرداندند.تمامکشورها یی که طی جنگ جهانی دوم اشغال شد ند آزاد شدند.بعضی روزها درحلب  شورشیان پیشروی کردند فردای آن روز بخش اشغالی را از دست میدادند این قانون جنگ است.باز هم تکرار میکنم  بر اساس آموزه های ما از صحنه  واقعی نبرد ما فکر نمی کنیم مخالفین بتوانند به اهدافشان دست یابند.در این زمینه دلایل دیگری نیز وجود دارد: هنگامی که شما دریابید گروهی از مبارزانی که از طریق قدرت های خارجی حمایت میشوند قصد دارند دولت شما را سرنگون کنند اهمیت کمتری دارد که شما از دولتنان راضی باشید یانه ،واکنش شما ان خواهد بود که جبهه ای را در مقابل مهاجمین ایجاد خواهید کرد .امروز این احساس در میان سوری ها غالب است ادامـــه ی مـطــلــب


نظر بدهید

لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در پنج شنبه 91 اسفند 24 ساعت ساعت 9:54 عصر


هالیود

نگاهی به اهداف و برنامه های هالیوود در بیانات رهبر انقلاب 


پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری با نگاهی به محورهای سخنان بیست و دو سال گذشته‌ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «اهداف و برنامه‌های هالیوود» را در حوزه های سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اعتقادی مورد بررسی قرار داده است.در این بررسی به اهداف و برنامه های تبلیغی غول سینمای جهان و امریکا در 14 محور اشاره شده است که به شرح زیر می باشد

 اسلام‌هراسی و اسلام ستیزی

غرب با اشراف بر جامعیت و ظرفیت بالای دین اسلام، درصدد القای این باور است که اسلام، دینی خشونت‌طلب و بدوی است؛ هالیوود با ارائه چهره‌ای وهم‌آلود و خطرناک از آن این‌گونه القاء می‌کند که هرکس خواهان پیوستن به این دین باشد با زشتی‌ها و خشونت‌ها مواجه خواهد شد

 حکومت اسلامی‌هراسی

به دلیل آن‌که اجرای احکام اسلامی و حدود الهی جز در سایه حکومت اسلامی میسر نیست، ارائه تصویر نامطلوب و کراهت‌بار از آن، همواره از اهداف قدرت‌های افزون‌طلب جهانی بوده است

 هجوم تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی

با تاسیس نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از اهدافی که هالیوود در دستور کار قرار دارد تلاش برای معرفی وارونه فرهنگ اسلامی از طریق ارائه چهره‌ای ضدبشری و ضدحقوق زنان و کودکان حکومت اسلامی است

اشاعه فحشا و تخریب بنیان‌های اخلاقی

براساس نظریه برخورد تمدن‌های‌ هانتینگون و همچنین تجربه غرب درباره اندلس می‌توان دریافت که اشاعه فحشا یک تمدن را ویران خواهد کرد. غرب از طریق ابزاری چون هالیوود با اشاعه فحشا، روح معنویت را از انسان‌ها گرفته و آن‌ها را نسبت به کشور و تمدن‌شان بی‌تفاوت می‌کند

زمینه‌سازی برای جنایت آمریکا

سینمای هالیوود از اواسط قرن بیستم در لایه‌های زیرین محصولات خود، این نکته را به مخاطبان القا می‌کند که هرکس قدرت بیشتری دارد، آینده جهان را در دست می‌گیرد

 ترویج خشونت

هالیوود با استفاده از قدرت عظیم هنری و اقتصادی خود و ارائه فیلم‌هایی که از فرمول شناخته شده «بهره‌گیری از خشونت» استفاده می‌نمایند. سلطه‌ای فراگیر بر سیمای ایالات متحده پیدا نموده است

 ترویج مسیحیت

هالیوود در برخی آثار خود با نمایش زندگی قدیسان و قدیسه‌ها در آثار سینمایی سعی در جا نمایی آن‌ها در تاریخ و ارائه تصویری روحانی برای افراد بشر دارد. داستان‌ها و خلق شخصیت‌های تخیلی مقدس و روحانی مسیحی گواهی بر این مدعاست

 ضدیت با معنویت و امید

هالیوود با تقلیل به قلمرو رابطه انسان با خدا و منحصر کردن آن به ادعیه و اذکار، تلاش می‌کنند معنویت و امید را از دل بشر امروز بزداید. «پایان خوش»‌هایی که امید کاذب ایجاد می‌کنند و در آن‌ها به رستاخیز، آخرت و جهان بعد از این دیده نمی‌شود؛ گواه تلاش هالیوود برای القای ضدیت با معونیت و امید است

 ترویج پوچی و بی‌هویتی انسان‌ها

یکی از مواد پروتکل‌های صهیونیستی منتشرشده در دنیا ترویج پوچی و بی‌هویتی انسان‌های جوان و ناامید ساخت آنها از رویه‌ها و روش‌های انسانی متعارف در زندگی است. سیطره این احساس پوچی در آثار هالیوودی به قدری است که ایمان به معاد و توحید آشکار را مورد حمله قرارمی‌گیرند

مشغول کردن بدنه ملت‌ها به یکدیگر

یکی از رویکرد‌های اصلی نظام سلطه اختلاف افکنی میان ملت‌ها برای تحصیل سیاست‌های استکباری و استعماری خودشان است. راهکار تحریف تاریخ ملت‌ها این امکان را برای هالیوود ایجاد کرده است تا سناریو‌های خود را در مسیر اختلاف‌افکنی بدهد

 الگوسازی از آدم‌های خوش‌ظاهر بدون باطن

مهم‌ترین مؤلفه در سبک زندگی آمریکایی که بعد از مرگ بشر برای او آینده‌ای قائل نیست، نشان دادن الگوهای انسانی زمینی است، الگوهایی که خوش‌ظاهر، جذاب و قدرتمند ولی پوچ و بدون باطن است

نمایش دروغین حاکمیت اخلاق در غرب

هالیوود در آثار رسانه‌ای خود غرب را مرکز آرمان زندگی معرفی می‌کند. آرمان‌شهری که به دروغ اخلاق، صبر، رفاه، آسایش و امنیت در آن به چشم می‌خورد

ترویج فرهنگ هویت‌سوز غرب

مؤلفه‌های سبک زندگی بستر تمدن‌سازی است. سینما به عنوان یکی از تاثیرگذارترین رسانه‌ها در پیشبرد این امر نقش بسزا ایفا می‌کند. آن‌جا که رابطه آزاد جنسی، روابط آزاد خانوادگی، مدل‌های متنوع پوششی و رفتاری و... را به عنوان مدل‌های موفق و الگو بارها و بارها تکرار می‌کند

سرپوش گذاشتن برفقدان آزادی در غرب

کشورهای غربی در حالی که داعیه‌دار تلاش برای استقرار آزادی و حقوق‌بشر در دنیا هستند که مصادیق بارزی از عملکرد گزینشی در این وضع هالیوود نه تنها سخنی از نسبت بالای زندانیان به کل جمعیت و دادگاه‌های فرمایشی به میان نمی‌آورد بلکه تصویری دروغین از حاکمیت عدالت و رعایت حقوق افراد در غرب ارائه می‌دهد 


 



نظر بدهید

لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در دوشنبه 91 اسفند 7 ساعت ساعت 4:38 عصر


اندرزگو

پیش‌گویی عجیب شهید اندرزگو

وحید یامین پور در صفحه گوگل پلاس خود نوشت

در حال ساخت یک سری مستند سیاسی هستیم. تا به حال 16 قسمت تولید شده؛ دیروز رفتیم خانه ی شهید  سیدعلی اندرزگو برای مصاحبه با همسرش. اندرزگو از آن شخصیتهای پیچیده ای بوده که خیلی ها جذبش شده اند. مصاحبه ی عجیبی شد. وسط مصاحبه چند بار گریه کردیم. همسر شهید خودش یک شهید زنده است. فکر کنید که تا چند ماه بعد از شهادت همسرش در زندان اوین تحت شکنجه ی ساواک بوده، آنهم در 25 سالگی

مصاحبه که تمام شد به تیم تصویربرداری اشاره کردم که دوربین ها را خاموش نکنند، من وارد گفتگوی غیر رسمی شدم تا نگفته ها را بشنوم و چیزهایی شنیدم که برایم خیلی عجیب بود

یکی از خاطرات همسر شهید که خیلی عجیب بود ازاین قرار است؛ همسر شهید

چند ماه قبل از شهادتش در خانه نشسته بودیم. سید علی یک ذغال گداخته را از روی قلیان برداشت و کف دستش گرفت. من شگفت زده پرسیدم سید دستت نمی سوزد؟ سید لبخندی زد و گفت: «این که هیچ، بدن من به آتش جهنم هم حرام است. بعد سید علی گفت بزودی پهلوی می رود و انقلاب پیروز خواهد شد. دو سال بعد از پیروزی شخصی رئیس جمهور خواهد شد که نامش «سید علی» است. از آنروز به بعد منتظر ظهور حضرت ولی عصر عج باشید.» بعد گفت دینداری در آن دوران مثل نگه داشتن این ذغال گداخته در دست است. همسر شهید گفت من پرسیدم: سیدعلی! منظورتان این است که خودتان رئیس جمهور می شوید؟ سید پاسخ داد خیر، من آن روز نیستم

بعد ذغال را آرام برگرداند و روی قلیان گذاشت... همسر شهید گفت: دست از سیدعلی نکشید



نظر

لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در چهارشنبه 91 دی 13 ساعت ساعت 10:27 صبح


آواتار

پروژه دین نوین جهانی چیست

دین نوین جهانی را باید بخشی از پروژه نظم نوین جهانی و برگرفته از آموزه های پساساختارگرانه‏ ی متفکران و استراتژیست های پست مدرن غرب دانست این ایده که تحت عناوینی چون دین واحد جهانی   و سازمان ادیان متحد  در حال رشد است، بسیار نو پا بوده و در واقع به بازار داغ فرهنگی سال های آینده تعلق دارد. هرچند که  ریشه های آن در اوایل قران بیستم قابل شناسایی است. پیش بینی می شود با تمهیدهای رسانه ای تدارک شده در سال های آتی جریان فرهنگی مرتبط با این ایده به سرعت گسترش یابد و محصولات متنوع تصویری و مکتوب مرتبط با آن به بازارهای فرهنگی سراسر دنیا سرازیر شود تئوری دین نوین جهانی از پیچیدگی قابل توجهی برخوردار است که تشخیص آن و اتخاذ تدبیر مناسب در برابر آن را مشکل می‏سازد.پروژه دین نوین جهانی برخلاف آنچه که شاید از عنوان آن به ذهن متبادر شود به دنبال از میان بردن تمام ادیان و معرفی یک دین جدید و واحد جهانی نیست. با این حال مکانیسم پروژه دین نوین جهانی به نحوی است که سبب می شود اصول عقاید و آموزه های متافیزیکی مشترکی مورد پذیرش پیروان تمام ادیان قرار گیرد و پیروان تمامی ادیان و حتی افراد لائیک و غیر دینی همگی زندگی خود را بر اساس این آموزه ها  تنظیم نمایند. به این ترتیب در عین حال که در ظاهر هیچ یک از ادیان مورد تعرض قرار نگرفته است، آموزه های عقیدتی مشترکی در مناطق مختلفِ فرهنگی و مذهبیِ زمین حاکم خواهد شد. تحقق این هدف، از پیش نیازهای غیر قابل چشم پوشیِ آن چیزی است که نظم نوین جهانی  نامیده می شود.دین نوین جهانی را بهتر است الهیات طبیعی بنامیم. رصد فعالیت هایی که تا کنون در چارچوب پروژه دین نوین جهانی انجام شده است، برخی از باورهای اعتقادی این آئین را برای ما آشکار می سازد. اگر شما کسی باشید که در زمان استقرار دین نوین جهانی زندگی می کنید، صرف نظر از اینکه اِسماً مسلمان باشید یا مسیحی یا سیک و یا بودیست، به چند گزاره باور عمیق خواهید داشت:جهان یک مجموعه واحد وهماهنگ است و من جزئی از این مجموعه هستم

اول:یک روح مقدس در همه اجزا جهان جریان دارد

دوم:اجزای جهان اعم از درختان، دریاها و خشکی ها، حیوانات و عناصر گوناگون روح مقدس جهان را در خود دارند و تعادل خود را از آن روح کسب می کنند. به دیگر عبارت روح مقدس ساری در اجزا جهان، تعادل و هماهنگی جهان را تضمین می کند

سوم:روح مقدس جهان در وجود تک تک انسان ها نیز حضور دارد

چهارم:روح مقدس جهان وجود متشخص ندارد. او شعور مطلقی است که در جهان جاری است. او نمی شنود و متأثر نمی شود. نقش او ایجاد تعادل است. چه درخواستی باشد و چه نباشد تعادل انجام می شود. عشق و نفرت که از مظاهر تأثر است در او راه ندارد. آنچه مهم است تعادل است

پنجم:روح مقدس آهنگ هستی را می نوازد و حرکت اجزا جهان اعم از همه جانداران، رقص و توازنی متناسب با آهنگ نواخته شده از سوی اوست

ششم:راز سعادت انسان هماهنگ شدن با ملودی طبیعت ذی شعور است. شناخت طبیعت و همراه شدن با آن کلید خوشبختی است. انسان در صورت هماهنگی با طبیعت و نظم موسیقائی جهان پس از مرگ نزد روح مقدس باز می گردد، چرا که جان او ودیعه ای از جانب اوست. جانِ رفته، در چرخه تکرار شونده هستی در کالبدی جدید به جهان و طبیعت باز می گردد. این چرخه همواره ادامه دارد. حیات در پس حیات است و جاودانگی حق مسلم همه است

هفتم:روح مقدس تعادل را تضمین می کند. گاهی برای تعادل لازم است روح مقدس متشخص شود و در کالبدی طبیعی حلول کند تا با آموزش دیگر انسان ها ضامن بقاء تعادل در جهان باشد

هشتم:هر انسانی روح مقدس را تنها باید در وجود خود جستجو کند. بیرون از او راهی به سوی شنیدن ملودی جهان نیست. روح مقدس حلول یافته در انسان های خاص نیز جز آنکه انسان های دیگر را متوجه درون خود کند وظیفه ای ندارد. همه از درون موسیقی جهان را می شنوند و باید با آن به رقص در آیند تا بازگشتشان به جهان و طبیعت تضمین شود. این چرخه بخشی از تعادل است

نهم:هماهنگی و تعادل با طبیعت سلامت کالبد را به همراه دارد. نوید به فرادرمانی، انرژی درمانی، خوددرمانی و سلامت جسم و کالبد نیز از آموزه‏های این دین نوین جهانی است.

همانطور که ملاحظه می شود این آموزه ها بر پایه مفاهیم بنیادینِ روح مقدس، تعادل، تناسخ، دریافت درونی موسیقی هستی، ستایش و هماهنگی با طبیعت و در نهایت مفهوم تجسد ( حلول روح مقدس در کالبد طبیعی) استوار گشته است.  توضیح بیشتر مضامین و آموزه‏های دین نوین جهانی و ارتباط آنها با میراث قبّاله، شَمَنیسم بومیان امریکا، هندوئیسم و بودیسم نیازمند مجال جداگانه ای است. آنچه اکنون در اینجا مهم و مد نظر است، ابتنای این دین نوین بر پایه هماهنگی با طبیعت، پذیرش تناسخ، باور به تعادل موسیقایی هستی در قالب چرخه های حیات و درنهایت پذیرش تجسد و به عبارت دیگر آواتاریسم می باشد

تمامی فیلم ها و سریال های متعلق به کانون های فیلم سازی امریکا  همانند آتاوار که به مضامین جادوئی، ادیان و اسطوره‏های سحرآمیز باستان، پیشگوهای دنیای نو و باستان، انجمن های رازآمیزگرا، زندگی پس از مرگ، قدرت‏های فراطبیعی انسان های خاص، حیات معنوی و فرقه های نو می پردازد، هر یک در واقع محقَق ساختن بخشی از مرحله آشوب باورها را عهده دار هستند. کارکرد آشوب ساز این گونه تولیدات با توجه به فقدان تبیین کافی از آموز های اصیل بومی در سالهای گذشته، دوچندان می شوند 


 



نظر بدهید

لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در یکشنبه 91 دی 10 ساعت ساعت 8:34 عصر